ایده ی تازه ای برای برهم نهی کوانتومی موجودات زنده!

2

قوانین کوانتوم متعلق به دنیای ریزترین ذرات هستی است، اما دانشمندان در تلاش اند تا این قوانین شگفت انگیز را به دنیای ماکروسکوپی و حتی موجودات زنده بیاورند. با دیپ لوک همراه باشید…

دو فیزیکدان، از دانشگاه های Tsinghua چین و Perdue آمریکا، روش جالبی را برای قرار دادن همزما ن یک موجود زنده در دو مکان ارائه کردند. آنها در مقاله ی خود از آزمایشی که به تازگی در دانشگاه کلرادو انجام شده، کمک گرفتند و پشنهاد کردند که در این آزمایش، به جای استفاده از یک گونه ی فلزی، یک موجود زنده را دچار برهم نهی کنند. دو سال پیش، محققان دانشگاه کلرادو، یک غشای بسیار کوچک و مرتعش آلومینیوم را دچار برهم نهی کردند. Li و Yin معتقدند که اگر یک میکروب در  همین غشا قرار میگرفت، می توانست همراه با غشا دچار برهم نهی شود. اگر چه علاقه ی بسیاری زیادی برای  برهم نهی موجودات زنده وجود دارد، اما تا کنون، هیچ کس نتوانسته است هیچ گونه موجود زنده ای را دچار برهم نهی کوانتومی کند. همانطور که بارها هم اشاره کرده ایم، بهترین مثال ارائه شده برای توضیح پدیده ی برهم نهی، آزمایش تخیلی گربه ی شرودینگر است. اما انگار قرار است این آزمایش تخیلی، رنگ واقعیت به خود بگیرد.

یک ایده زمانی کاربردی است که روشی برای عملی کردن آن پیشنهاد شود. به همین منظور محققان برای برهم نهی موجودات زنده یک روش عملی را پیشنهاد کردند. آنها سیستمی را درنظر گرفتند که در آن یک باکتری تا دمای تقریبی ۱۰ میکروکلوین خنک شود. اینکار باعث جلوگیری از فعالیت شیمیایی و همچنین تبادل انرژی با محیط می شود. سپس میکروب با استفاده از نیروهای طبیعی به غشا می چسبد و همراه با آن، دچار بر هم نهی کوانتومی می شود. با این طرح، یک سوال به ذهن خطور می کند: آیا موجود زنده، واقعاً زنده است؟ (دقیقا مانند گربه ی شرودینگر). پاسخ این است: میکروب نمرده، بلکه به طور جامد، فریز شده است، بنابراین زمانیکه گرم شود، بیدار خواهد شد و دوباره مثل یک موجود زنده رفتار خواهد کرد. اما این دو محقق در مورد چگونگی برهم نهی یک موجود فعال، هنوز ایده ای ندارند.

منبع: phys.org

عضویت در خبرنامه ایمیلی دیپ لوک عضویت در خبرنامه تلگرام دیپ لوک

دکترای شیمی کوانتومی/فیزیک اتمی از دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

گفتگو۲ دیدگاه

  1. امیدوارم با این آزمایش باعث پدید آمدن گونه جدیدی از میکروب که معضل جدیدی ایجاد کنه نشن

ارسال نظر