کشف ذره ی زیراتمی جدید چهارکوارکی!!

3

ذرات زیراتمی لیست بلندبالایی دارند که به لطف سازه های غول پیکری که ذرات با انرژی های بالا را با یکدیگر برخورد می دهند، اعضای جدیدی به این لیست افزوده می شود. با دیپ لوک همراه باشید…

این بار فیزیکدانان ذره ی زیراتمی جدیدی را کشف کردند که تازه ترین عضوی است که به گونه های عجیب چهار کوارکی اضافه شده است. این کشف به وسیله ی دانشمندان دانشگاه لنکستر انگلیس با همکاری فرمی لب (آزمایشگاه دولت آمریکا برای فیزیک ذرات انرژی بالا) انجام شده است. دانشمندان می گویند: کشف یک ذره ی جدید و غیرمعمول بسیار هیجان انگیز است و به ما کمک خواهد کرد تا نیروی قوی را بهتر درک کنیم. نیروی قوی، یکی از چهار نیروی بنیادی طبیعت (هسته ای قوی، هسته ای ضعیف، گرانش، الکرتومغناطیس) است.

کوارک ها، ذرات بنیادی هستند که بایکدیگر ترکیب شده و هادرون ها را می سازند. تمام هادرون هایی که ما می شناسیم متشکل از دو یا سه کوارک هستند. از جمله معروفترین هاردون ها، پروتون و نوترون هستند که از سه کوارک تشکیل شده اند. از طرفی کوارک ها دارای شش طعم بالا، پایین، افسون، شگفت، سر و ته هستند. هر یک از این طعم ها، دارای همتای پادماده هستند. این ذره ی جدید، از چهار کوارک ساخته شده است و برخلاف سایر ذرات چهارکوارکی دیگر که حداقل دو طعم یکسان دارند، از چهار طعم متفاوت تشکیل شده است (بالا، پایین، سر، ته). نشانه های این ذره ی چهارکوارکی برای اولین بار در جولای ۲۰۱۵ همه را شگفت زده کرد. دانشمندان این ذره را به دلیل جرم ۵۵۶۸ مگاالکترون ولتی آن، (X(5568 نامیدند.

دانلود مقاله ی اصلی به صورت PDF

دکترای شیمی کوانتومی/فیزیک اتمی از دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

گفتگو۳ دیدگاه

  1. در واقع سابق بر این نیز تتراکوارکها در ازمایشات دیده شده بودند(https://en.wikipedia.org/wiki/Tetraquark) ولی چیزی که این نوع از تترا کوراک را خاص می کند این است که این تترا کوارک از چهار مزه ( flavours )مختلف کوارک (bottom,strange,up,down) ساخته شده است.

    • ناهید سادات ریاحی

      مرسی دوست عزیز، ولی در ابتدای متن اشاره کردم این گونه ی جدید، تازه ترین عضو خانواده ی چهارکوارکی هاست و در انتهای متن هم به متفاوت بودن هر چهار مزه اشاره شده

ارسال نظر