ثبت رکورد تازه ی نیم متر برای برهم نهی کوانتومی در مقیاس ماکروسکوپی!

2

برهم نهی کوانتومی را میتوان به عنوان یکی از مفاهیم بنیادی مکانیک کوانتومی معرفی کرد. اکنون دانشمندان به رکورد تازه ای برای ایجاد برهم نهی دست یافتند. با دیپ لوک همراه باشید…

این رکورد توسط تیمی از محققان دانشگاه استنفورد به ثبت رسید.  آنها توانستند رکورد برهم نهی کوانتومی در مقیاس ماکروسکوپی را از ۱ سانتی متر به ۵۴ سانتی متر افزایش دهند. نتایج این آزمایش هفته ی گذشته در ژورنال Nature منتشر شد. همچنین ژورنال نیچر در مورد این پژوهش، یک سرمقاله ی اختصاصی نوشت.

در طی سال های گذشته، آزمایش های زیادی برای نشان دادن اثرات کوانتومی در مقیاس های بزرگتر انجام شده است. یکی از جالب ترین این آزمایش ها، در هم تنیده کردن الماس هایی در فاصله ی حدود دو کیلومتری بود. در این قبیل آزمایش ها، دانشمندان علاوه بر افزایش اندازه ی اشیا، به دنبال افزایش فاصله ی آنها نیز هستند.  حتی برخی از دانشمندان به دنبال اجرای آزمایش فکری شرودینگر با یک گربه ی واقعی هستند! یعنی حالتی که یک گربه واقعی به طور همزمان در دو مکان وجود داشته باشد! اما محققان استنفورد، آب را از این هم بیشتر گل آلود کرد، چرا که رکورد برهم نهی را از یک سانتی متر به بیش از نیم متر ارتقا دادند.

رکورد تازه ی نیم متر برای برهم نهی کوانتومی : چگونه؟

دانشمندان این آزمایش را با ساخت یک ماده ی چگال بوز-اینشتین انجام دادند. این ماده از ۱۰ هزار اتم روبیدیوم ساخته شده بود (داخل یک محفظه ی فوق العاده سرد) که همگی در حالت کوانتومی یکسانی بودند. سپس از چند لیزر برای هل دادن این ابر به سمت بالای محفظه استفاده شد. این هل دادن باعث می شد تا اتم ها وارد یک یا چند حالت کوانتومی جدید شوند. زمانی که ابر ۵۴ سانتی متر بالا رفت، محققان متوجه شدند که تابع موج، یک مخطوط ۵۰-۵۰ از حالت های کوانتومی است. وقتی دوباره به ابر اجازه داده شد تا به پایین محفظه برگردد، محققان تایید کردند که اتم ها از ارتفاع های متفاوتی سقوط کردند که این، ثابت می کند ابر در برهم نهی چند حالت بوده است.

دانلود مقاله ی اصلی به صورت PDF

 

دکترای شیمی کوانتومی/فیزیک اتمی از دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

گفتگو۲ دیدگاه

ارسال نظر