ویدیو: به بهانه تولد ماری گلمان ، پدر بامزه‌ی کوارک‌های شش‌مزه‌ای!

0

ماری گلمان یکی از بزرگترین فیزیکدان قرن بیستم است که خوشبختانه هنوز در قید حیات بوده و امروز،‌ یعنی ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷، هشتاد و هشت ساله می‌شود. او به دلیل معرفی مفهوم کوارک، در سال ۱۹۶۹ موفق به کسب جایزه نوبل فیزیک شد و از این رو می‌توان او را پدر کوارک‌ها نامید. در ادامه دعوت می‌کنیم، پس از بیوگرافی مختصری، سخنرانی جذاب او با عنوان «زیبایی و حقیقت در فیزیک» از مجموعه‌ سخنرانی‌های تد را تماشا کنید. با دیپ لوک همراه باشید…

ماری گلمان (Murray Gell-Mann)، فیزیکدان آمریکایی است که در سال ۱۹۲۹ در شهر منتهن نیویورک متولد شد. او در سن ۱۵ سالگی وارد دانشگاه ییل شده و در سن ۱۹ سالگی، موفق به اخذ مدرک لیسانس شد. گلمان در سال ۱۹۵۱، مدرک دکترای فیزیک را از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) کسب کرد. رساله‌ی دکترای او که در مورد ذرات زیراتمی بود، تاثیر زیادی بر فیزیکدان نظری آمریکایی-مجارستانی و برنده‌ی جایزه نوبل، یعنی یوجین ویگنر گذاشت.

ماری گلمان در سال ۱۹۵۲، کار خود را در موسسه مطالعات هسته‌ای دانشگاه شیکاگو آغاز کرد و سپس عضو موسسه فناوری کالیفرنیا شد. وی در سال ۱۹۶۱، طرحی برای دسته‌بندی ذرات با برهمکنش‌ قوی که قبلا کشف شده بودند، پیشنهاد کرد. او فرض کرد ویژگی ذرات شناخته‌شده را می‌توان به کمک ذرات بنیادی‌تری توصیف کرد. گلمان، این ذرات بنیادی را کوارک نامید که دارای شش مزه هستند. او به خاطر این کشف مهم خود در سال ۱۹۶۹، یعنی در سن ۴۰ سالگی موفق به کسب جایزه نوبل شد.

وی در حال حاضر، استاد افتخاری کلتک، دانشگاه نیومکزیکو و کالیفرنیای جنوبی است. امروز سالروز تولد این دانشمند بزرگ است، به همین مناسبت دعوت می‌کنیم ویدیوی سخنرانی جالب وی در تد با عنوان «زیبایی و حقیقت در فیزیک» را تماشا کنید:

دکترای شیمی کوانتومی/فیزیک اتمی از دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

ارسال نظر