ایده ی جالب و تازه ای برای مشاهده درهم تنیدگی کوانتومی با چشم !!

1

یک گروه سه تایی از فیزیکدانان در اروپا، ایده ی بسیار جالبی برای مشاهده درهم تنیدگی کوانتومی با چشم ارائه کرده اند. آنها مقاله ی خود را در سرور arXiv آپلود کرده اند تا دیگران هم آن را بررسی کرده و در مورد آن نظر دهند. با دیپ لوک همراه باشید…همانطور که بارها گفته ایم درهم تنیدگی، زمانی اتفاق می افتد که دو ذره ی کوانتومی، به طور ذاتی با یکدیگر ارتباط دارند، حتی زمانیکه از هم جدا باشند. مفهوم درهم تنیدگی که برای اولین بار حدود صدسال پیش مطرح شد، حالا نه تنها ثابت شده، بلکه دانشمندان هر روز راه تازه ای برای رخ دادن این پدیده ی کوانتومی پیدا می کنند؛ اما چیزی که واضح است این است که تا امروز هیچ کس، آن را به طور مستقیم مشاهده نکرده است. در واقع دانشمندان فقط می دانند با ترتیب مشخصی از آزمایش ها، درهم تنیدگی رخ می دهد. اما حالا محققان تلاش کرده اند، مشاهده ی مستقیم درهم تنیدگی را امکان پذیر کنند.

این ایده ی جالب چگونه عملی می شود؟

دانشمندان در طرح خود، از یک تفکیک کننده ی پرتو (beam spliter) و دو پرتوی نور استفاده کرده اند. پرتوی اولیه ی نور، متشکل از فوتون های همدوسی است که در جداکننده ی پرتو قرار دارند و پرتوی دوم نیز از فوتون های همدوس تشکیل شده است. پرتوی دوم با فوتون های پرتوی اول، تداخل کرده و در نتیجه باعث تغییر فاز می شود و بنابراین باعث می شود که نور به جای عبور کردن، منعکس شود. در این طرح، نیاز نیست پرتوی دوم به شدت پرتوی اول باشد و می تواند فقط متشکل از یک فوتون همدوس باشد! اگر این فوتون، در هم تنیده باشد، شخص می تواند پرتوی قوی تری که همچنان با فوتون اصلی، درهم تنیده است را مشاهده کند. محققان معتقدند در حال حاضر، تکنولوژی انجام چنین آزمایشی وجود دارد، اما فقط به یک فرد داوطلب برای مشاهده ی این آزمایش نیاز است! زیرا زمانیکه فرد، درهم تنیدگی را مشاهده می کند، تعداد بسیار زیادی فوتون به داخل چشم او پرتاب می شود.

دانلود مقاله ی اصلی به صورت PDF

دکترای شیمی کوانتومی/فیزیک اتمی از دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

گفتگو۱ دیدگاه

ارسال نظر