آیا پیکان زمان همیشه آینده را نشان می‌دهد؟ همبستگی‌ها پاسخ می‌دهند!

2

تیمی بین‌المللی از محققان، آزمایشی انجام دادند که نشان می‌دهد پیکان زمان ، یک مفهوم نسبی است، نه یک مفهوم مطلق. آنها در مقاله‌‌ی خود، نشان داده‌اند که پیکان زمان، همیشه آینده را نشان نمی‌دهد! اما در عین حال، این یافته‌ی آنها، قانون دوم ترمودینامیک را نقض نمی‌کند. با دیپ لوک همراه باشید…

قانون دوم ترمودینامیک می‌گوید انتروپی تمایل دارد با گذشت زمان، افزایش یابد. به همین دلیل است که ما انتظار داریم که با گذشت زمان، چرا چای داغ، به جای داغ‌تر شدن، سردتر شود و در واقع همین اتفاق هم می‌افتد! اکنون محققان در پژوهش جدیدشان، استثنایی برای این قاعده پیدا کرده‌اند، اما این استثنا، قواعد دیگری که تاکنون برای فیزیک تعریف شده‌اند را نقض نمی‌کند.

درهم تنیدگی، یکی از پرکاربردترین ایده‌هایی است که این روزها در تحقیقات زیاد و برای هدف‌های متفاوتی استفاده می‌شود، اما ویژگی کمترشناخته‌شده‌ی دیگری وجود دارد که ماهیتش بسیار شبیه به درهم تنیدگی است، اما کمی با آن تفاوت دارد. این ویژگی، همبستگی ذرات است. در این حالت، ذرات به شیوه‌هایی با یکدیگر ارتباط می‌یابند که در جهان بزرگتر، رخ نمی‌دهد. ذرات همبسته هم مثل ذرات درهم تنیده، اطلاعاتی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، اگرچه میزان این ارتباط به اندازه‌ی یک پیوند، قوی نیست. در این آزمایش، محققان از همبستگی ذرات برای تغییر جهت پیکان زمان استفاده کرذه‌اند.

در این آزمایش، دمای هسته‌ی دو اتم هیدروژن و کربن در یک ملکول تری کلرومتان تغییر داده شد. این تغییر دما برای هسته‌ی هیدروژن به مراتب بیشتر از هسته‌ی کربن بود و پس از آن، جریان گرما مشاهده شد. دانشمندان دریافتند وقتی هسته‌ی دو اتم، غیرهمبسته بودند، گرما، همانطور که انتظار می‌رفت، جریان یافت؛ یعنی از هسته‌ی هیدروژن گرمتر به هسته‌ی کربن سردتر، اما وقتی دو هسته، همبسته شدند، جهت جریان گرما، کاملا برعکس شد: هسته‌ی داغ، گرمتر شد، در حالیکه هسته‌ی سردتر، سردتر شد! دانشمندان معتقدند این مشاهده، قانون دوم ترمودینامیک را نقض نمی‌کند، زیرا قانون دوم فرض می‌کند هیچ همبستگی بین ذرات وجود ندارد!

دانلود مقاله اصلی به صورت PDF
منبع: phys.org
لینک کوتاه این مطلب: https://goo.gl/dc1vRE

دکترای شیمی کوانتومی/فیزیک اتمی از دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

گفتگو۲ دیدگاه

  1. ما همواره مدلسازیهایی رو میپسندیم که قادر به درکشون هستیم،درکی که محدود به دریافتهای فیزیولوژی و فرا فلسفی ماست،درکل درک ما از موضوع میتونه به هر نوع دیگری از درک تعمیم داده بشه،این عینک رو همیشه باید مد نظر داشت

ارسال نظر