نخستین کامپیوتر کوانتومی IBM را خودتان آزمایش کنید!

2

چهارشنبه ی این هفته، شرکت آمریکایی IBM، پردازنده ی های کوانتومی خود را از طریق رایانش ابری در اختیار عامه قرار داد. به این طریق، شما هم می توانید کامپیوتر کوانتومی IBM را آزمایش کنید. با دیپ لوک همراه باشید…

سیستم مبتنی بر رایانش ابری به کاربران اجازه می دهد تا به این تکنولوژی فوق پیشرفته ی کامپیوتر کوانتومی IBM ، دست یابند. کمپانی IBM اعلام کرد هر کسی می تواند آزمایش های خود را با استفاده از پلتفرم محاسباتی که به کمک وبسایت آنها به ابر IBM متصل است، انجام دهد. این لحظه ی تولد رایانش ابری کوانتومی است. همانطور که می دانید کامپیوترهای کوانتومی با کامپیوترهای دیجیتالی امروزی، هم در نوع ساخت و هم در نوع کارهایی که می توانند انجام دهند، تفاوت زیادی دارند.

برخلاف کامپیوترهای سنتی یا دیجیتالی، کامپیوترهای کوانتومی از بیت های کوانتومی یا کیوبیت ها استفاده می کنند که می توانند محاسبات را به طور همزمان انجام داده و از این طریق، سرعت را چندین برابر کنند. کامپیوتر کوانتومی IBM متشکل از ۵ کیوبیت است. اگرچه کامپیوتر کوانتومی، هنوز بسیار نابالغ است، اما دانشمندان معتقدند که این نوع کامپیوتر می تواند منجر به پیشرفت های شگرفی در زمینه ی هوش مصنوعی و علم تبدیل مواد شود و به ویژه برای تحقیقات و تجزیه تحلیل داده های بسیار زیادتر نسبت به مقدار امروزی، مورد استفاده قرار گیرد.

کامپیوتر کوانتومی IBM ، نخستین گام به سوی ساخت یک کامپیوتر کوانتومی جهانی با توانایی بسیار بالاتر است. این کمپانی، سال گذشته برای توسعه و ساخت اجزای سازنده ی کامپیوتر کوانتومی جهانی، بودجه ای تحقیقاتی از سوی IARPA آمریکا دریافت کرد. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از کامپیوتر کوانتومی می تواند افق های تازه و دست نخورده ای را در علم نمایان کند؛ اما هنوز یک دهه با  عصر کامپیوتر کوانتومی، فاصله داریم!

مرور پروژه ی کامپیوتر کوانتومی در سایت IBM

ثبت نام برای آزمایش کامپیوتر کوانتومی

دکترای شیمی کوانتومی/فیزیک اتمی از دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

گفتگو۲ دیدگاه

    • ناهید سادات ریاحی

      IBM یکی از قدیمی ترین کمپانی های سخت افزاری دنیاست که ۱۰۳ سال قدمت داره و به این راحتی نمیشه بهش رسید!

ارسال نظر