کلاس کوانتوم، قسمت دوم: آزمایش یانگ-اثرفوتوالکتریک-موج مادی

50

در قسمت سوم کلاس درس کوانتوم، مفهوم بسیار جالب دوگانگی موج-ذره ( آزمایش یانگ-اثرفوتوالکتریک-موج مادی ) را بررسی خواهیم کرد. با دیپ لوک همراه باشید…

لیست موضوعاتی که قرار است در کلاس کوانتوم بررسی شوند، به صورت زیر می باشد.

    1. مقدمه (معرفی مکانیک کوانتوم- کوانتش انرژی-مدل اتمی بور)
    2. دوگانگی موج-ذره (آزمایش یانگ – اثرفوتوالکتریک-موج مادی)
    3. تابع موج (معرفی تابع موج – برهم نهی کوانتومی
    4. تفسیرهای مختلف نظریه ی کوانتوم
    5. اصل عدم قطعیت هایزنبرگ
    6. تونل زنی کوانتومی
    7. اسپین
    8. تقارن
    9. فرمیون ها
    10. بوزون ها
    11. درهم تنیدگی کوانتومی
    12. افت و خیر خلاً (ذرات مجازی- اثر کاسمیر- تابش هاوکینگ)
    13. کامپیوترهای کوانتومی
    14. پارادوکس های کوانتومی

 آزمایش یانگ

نور یکی از شگفت انگیزترین چیزهایی است که همیشه برای بشر سوال برانگیز بوده است. دانشمندان سراسر جهان، قرن ها بر سر ماهیت نور، بحث می کردند. در این بحث، دو گروه با نظرات مختلف در مقابل یکدیگر قرار داشتند. طرفداران نخستین گروه، معتقد بودند که نور یک موج است، در حالیکه اعضای گروه دیگر بر این باور بودند که نور، ماهیت ذره ای دارد. اما در نهایت مکانیک کوانتوم نشان داد که هیچ یک از این دو گروه، درست نمی گویند و حقیقت، بسیار عجیب و غریب تر از چیزی است که تصور می شود.

آزمایش یانگ که اغلب به عنوان آزمایش دو شکاف یانگ شناخته می شود، آزمایش نسبتاً ساده ای است  که در ابتدای قرن نوزدهم برای اثبات ویژگی های موجی نور انجام شد. در این آزمایش، دو ویژگی موج ها بروز می یابد:

  • اگر یک موج به یک شکاف برسد، خم می شود. این پدیده، پراش نام دارد. اندازه ی شکاف باید قابل مقایسه با طول موج باشد تا پراش رخ دهد.
انیمیشن پراش امواج
شکل ۱- طرح پراش: موج پس از عبور از یک شکاف، خم می شود.
  • وقتی دو موج به سمت یکدیگر می آیند، با هم برخورد نمی کنند، بلکه بسته به ارتفاع هر یک، درهم فرو رفته و یکدیگر را تخریب یا تضعیف می کنند. این پدیده تداخل نامیده می شود. زمانیکه دو موج با جابه جایی های مخالف به هم می رسند، یکدیگر را خنثی می کنند. به پدیده ای که امواج تداخل کننده یکدیگر را تضعیف کنند، تداخل مخرب می گوییم. در مقابل، تداخل سازنده وجود دارد که در آن امواج یکدیگر را تقویت می کنند.
interference-explain
شکل۲- سمت راست: تداخل سازنده / سمت چپ: تداخل مخرب

به سراغ جزییات آزمایش یانگ می رویم: در این آزمایش، از دو شکافی که بسیار به هم نزدیک هستند، استفاده می شود. امواج نور از هر دو شکاف عبور کرده و به خاطر پراش در پشت فضای شکاف، پخش می شوند. به علت فاصله ی اندک بین دو شکاف، موج شکاف اول به موج شکاف دوم می رسد و تداخل رخ می دهد. اگر در مقابل امواجی که تداخل کرده اند، صفحه ای را قرار دهیم، الگوی خاصی روی آن ساخته می شود که الگوی تداخلی نام دارد. این الگو مجموعه ای از نوارهای تیره و روشن است. نوارهای روشن مربوط به تداخل سازنده ی امواج نوری (امواج یکدیگر را تقویت کرده و بنابراین شدت نور در این مکان ها افزایش می یابد) و نوارهای تیره مربوط به تداخل مخرب هستند (امواج یکدیگر را تضعیف کرده و بنابراین شدت نور کاهش می یابد). الگوی تداخلی نشان می دهد که بین دو شکاف، تداخل سازنده رخ می دهد و درست پشت شکاف ها، تداخل مخرب اتفاق می افتد.

انیمیشن آزمایش دو شکاف یانگ

شکل ۴- تداخل سازنده و مخرب دو موج هنگام عبور از دو شکاف

آزمایش دو شکاف

شکل ۵- الگوی تداخلی امواج

از این آزمایش، یک نتیجه ی بسیار مهم بدست می آید: اگر نور ویژگی های موجی نداشت، هیچگاه الگوی تداخلی ایجاد نمی شد. در واقع از آزمایش ساده ی یانگ، یک مفهوم بسیار پیچیده اثبات می شود: تابش الکترومغناطیس دارای ماهیت موجی است. نسخه ی اصلی این آزمایش به مکانیک کوانتومی ارتباطی ندارد، اما با اعمال تغییراتی می توان برخی از پدیده های عجیب جهان میکروسکوپی را به کمک آن اثبات کرد.

اثرفوتوالکتریک

طبق مدل اتمی بور، برای فرستادن الکترون ها به ترازهای بالاتر اتمی باید به صورت تابش الکترومغناطیسی به آنها انرژی دهیم. اگر مقدار این انرژی به اندازه ی کافی، زیاد باشد، الکترون قادر به ترک اتم خواهد شد. این پدیده، اثر فتوالکتریک نامیده شده و الکترون هایی که به این روش آزاد می شوند، فوتوالکترون نام دارند.

اجازه دهید باز هم برای فهم بهتر، یک آزمایش را تصور کنیم. وقتی به الکترون های داخل اتم نور بتابانیم، بعضی از این الکترون ها از لایه ی اتمی جدا شده و تبدیل به فوتوالکترون می شوند. فیزیک کلاسیک می گوید انرژی فوتوالکترون ها باید وابسته به شدت نور باشد، چرا که در این نظریه، تابش شدیدتر (یعنی نور درخشان تر) به معنای انرژی بالاتر است. اما این وابستگی هیچگاه در تجربه مشاهده نشد، بلکه از نظر تجربی ثابت شده بود که انرژی الکترون های تابشی فقط به فرکانس تابش بستگی دارد، بعلاوه، وجود فرکانس آستانه هم یک تناقض دیگر بود. (فرکانس آستانه، حداقل انرژی لازم برای کندن الکترون از اتم است). در واقع اگر نوری پایین تر از فرکانس آستانه به اتم بتابانیم، هیچ الکترونی آزاد نمی شود، حتی اگر تابش بسیار شدید باشد.

با توجه به مشاهدات بالا، فیزیک کلاسیکی قادر به توضیح اثر فوتوالکتریک نیست. همانطور که در بخش اول این مقاله دیدیم، آزمایش یانگ شاهدی بر ماهیت موجی نور بود. اما برای توضیح اثر فوتوالکتریک دانشمندان مجبور بودند نور را به صورت مجموعه ای از ذرات فرض کنند. طبق این فرض، الکترون ها امواج الکترومغناطیسی را به صورتی که مکانیک کلاسیک پیش بینی می کرد، دریافت نمی کردند، بلکه  آنها ذرات نور (فوتون) را جذب می کنند. فوتون ها همان بسته های انرژی بودند که پلانک آنها را برای حل مسئله ی تابش جسم سیاه پیشنهاد کرد. اما اینشتین نخستین کسی بود که ماهیت ذره ای این کوانتوم ها را درک کرد و با استفاده از آنها معمای اثر فوتوالکتریک را حل کرد. اگر نور را به صورت مجموعه ای از ذرات فرض کنیم، اثر فوتوالکتریک به آسانی توضیح داده می شود. افزایش شدت تابش باعث افزایش تعداد فوتون های موج الکترومغناطیسی می شود، اما انرژی هر فوتون، تغییری نمی کند! در نتیجه اگر نور شدیدتری را به اتم بتابانیم، انرژی فوتوالکترون ها تغییر نمی کند، زیرا الکترون ها تنها می توانند یک فوتون را جذب کنند. (مطابق قانون سوم بور). اما با افزایش شدت نور، تعداد الکترون های تابش شده (فوتو الکترون ها) بیشتر می شود، چرا که در این حالت فوتون های بیشتری در امواج الکترومغناطیسی برای جذب شدن وجود دارد.

اثر فوتوالکتریک
شکل ۶- طرح ساده ای از اثر فوتوالکتریک

 

انرژی هر الکترون را می توان با توجه به انرژی هر فوتون محاسبه کرد. برای اینکار باید فرکانس تابش را از معادله ی پلانک E=h.f محاسبه کنیم(E انرژی یک فوتون است). از طرفی با فرض کوانتیزه بودن تابش، می توان فرکانس آستانه را هم توضیح داد: فوتون های با فرکانس پایین، انرژی کافی برای کندن الکترون را ندارند، بنابراین اثر فوتوالکتریک رخ نمی دهد، به همین سادگی!

آلبرت اینشتین همچنین معادله ای را برای محاسبه ی اندازه حرکت یک فوتون (λ : طول موج امواج الکترمغناطیسی) بدست آورد:

p=h/λ

وقتی الکترون، یک فوتون را جذب می کند در واقع تمام انرژی آن را بدست می آورد. بخشی از این انرژی صرف جداسازی الکترون از اتم می شود  (انرژی فرکانس آستانه) و انرژی باقی مانده به انرژی جنبشی تبدیل می شود. انرژی کلی یک فوتوالکترون را می توان با استفاده از معادله ی زیر محاسبه نمود که در آن W انرژی فرکانس آستانه است:

E=W+½ mv²

اگرچه آزمایش یانگ ماهیت موجی نو را ثابت می کند، اما اثر فوتوالکتریک نور را به صورت مجموعه ای از ذرات فرض می کند و نتیجه ی کلی این می شود که نور ماهیتی دوگانه دارد، یعنی هم موج است و هم ذره!

دوگانگی موج ذره
نور یک موج -ذره است!

امواج مادی

پس از آنکه با آزمایش یانگ و اثر فوتو الکتریک، ماهیت عجیب و دوگانه ی (ذره-موج) نور ثابت شد، در سال ۱۹۲۴، یک فیزیکدان جوان فرانسوی بنام لویی دوبروی، ایده ی بسیار جسورانه تری را مطرح کرد. او بیان کرد که  این ماهیت دوگانه تنها به نور محدود نمی شود، بلکه هر ماده ای را می توان  به صورت یک موج در نظر گرفت. البته همانطور که در تاریخ علم، ایده های جسورانه همیشه در ابتدا با مخالفت شدید مواجه می شدند، این ایده ی انقلابی هم در ابتدا پذیرفته نشد. اما در نهایت معلوم شد که دوبروی درست گفته و وجود این موج مادی را می توان با کمک آزمایش یانگ ثابت کرد. تمام جزییات مانند آزمایش اصلی یانگ بود، اما این بار به جای تابش الکترومغناطیس (فوتون) از الکترون استفاده شد و جالب اینکه باز هم همان الگوهای تداخلی ایجاد شد! در نتیجه ثابت شد که ذرات (در اینجا الکترون) هم دارای ماهیت موجی هستند. ارتباط بین اندازه حرکت یک شی و طول موج آن، با معادله ی زیر بیان می شود:

λ=h/p

 

طبق معادله ی بالا، با افزایش اندازه حرکت شی، طول موج ماده، کاهش می یابد. به عبارت دیگر اشیای بزرگتر، طول موج کمتری دارند و به همین دلیل است که ما خاصیت موجی اشیای ماکروسکوپی را نمی بینیم. بنابراین در مکانیک کوانتوم، موج و ماده دو روی یک سکه هستند! گاهی ماهیت موجی و گاهی ماهیت ذره ای پدیدار می شود و این یکی از اصول عجیب و اساسی مکانیک کوانتوم است!

برای آگاهی از تازه ترین مقالات دیپ لوک، ایمیل خود را در فیلد زیر وارد کنید: [wysija_form id=”1″]

 

دکترای شیمی کوانتومی/فیزیک اتمی از دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

گفتگو۵۰ دیدگاه

  1. با سلام و احترام خدمت سرکار خانم دکتر ریاحی و با تشکر از زحمات حضرتعالی
    برای فهم بهتر مسائل درگیر با کوانتوم و نور و .. به عنوان مثال اصل عدم قطعیت هایزنبرگ، و تمام پدیده هایی که نور با انها سروکار دارد اگر انیمیشن دارید لطفا به ادرس ایمیل زیر برای بنده بفرستید.
    dariushsaberi2000@gm
    سپاسگزارم

  2. خانم دکتر سلام و خدا قوت
    مطالبتون بسیار آموزنده است بخصوص برای من که پزشکم و تازه اشتیاق شدید به این فیلد پیدا کرده ام .در هر صورت در خدمتتون هستم و هر کاری از دستم بر بیاد برای شما که صادقانه مطالبتون رو شیر کردین انجام خواهم داد
    ایمیل من پیوست می باشد

    • ناهید سادات ریاحی

      سپاسگزارم دوست عزیز. با توجه به اینکه تخصص شما در زمینه کوانتومی نیست، بهترین کمکی که شما می تونید به دیپ لوک بکنید، معرفی اون به دوستان علاقمند دیگر و به اشتراک گذاری مطالب دیپ لوک هست. امیدوارم مطالب دیپ لوک برای شما که تازه وارد دنیای زیبای کوانتوم شدید، لذت بخش باشه

    • سلام دکتر،
      بسیار خرسندم که این روزها در باب فیزیک کوانتوم کسب علم میکنم. جالب اینکه تقریبا هر مطلبی رو که جستجو میکنم، در نتایج حاصل از جستجو، مطالب ارزشمند سرکار صفحه نمایش گوشی بنده رو مزین میکنه.
      من دانشجوی دکترای کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی هستم و از زمانیکه تصمیم به بررسی ماهیت خودآگاهی انسان و امکان شبیه سازی این قابلیت عجیب در پردازنده های منطقی گرفتم، دائما توجهم به نقش فیزیک کوانتوم در تبیین ماهیت و منشا آگاهی جلب میشه! سئوالی واسم پیش اومده که اگر منت بذارید و بزرگواری کنید و پاسخ رو برام ارسال کنید بی اندازه ممنون خواهم شد.
      همانطور که سرکار میدونید، بنا بر نظریه فروپاشی طول موج، آگاهی مشاهده گر، طی یک عملیات کوانتومی منجر به فروپاشی تابع موج و ایجاد واقعیت یا ماهیت فیزیکی اشیا میشود. سئوال من اینه که در آزمایش یانگ، وقتی بین منبع نور و شکاف یک ردیاب ذره قرار میدیم، فروپاشی اتفاق میافته! یعنی در عمل ردیاب ذره، نقش مشاهده گر رو بازی میکنه! اما این مشاهده گر قطعا فاقد آگاهیه! پس چرا اینقدر روی تاثیر آگاهی در فروداشی تابع موج تاکید شده؟! در حالیکه یک ردیاب ذره ناآگاه میتونه نقش مشاهده گر اگاه رو بازی کنه!
      با تشکر از حسن توجه شما، بهروز

  3. حتما این کار رو خواهم کرد و خودم هم علاوه بر اینجا در تلگرامتون اد شدم .من در زمینه نحوه درمان در برخی از عرفانها هم دارم کار می کنم و مطالب شما برام بسیار راهگشاست .

  4. سلام و درود لطفا ازمایش یانگ رو میشه دقیتر توضیح بدید اینکه به روز باشه و عکسهای واقعی داشته باشه و مشاهده گر چطور به موج یا ذره بودن نور اثر میگذاره یادنیای موازی و … میخاستم اگر براتون امکان داره و در این رشته تحصیل کردید اطلاعات خودتون و نظریه های توجیح ازمایش یانگ رو علمی توضیح بدید ممنون .

  5. سلام خانم ریاحی عزیز از قلم بسیار روان و زیباترین در توضیح مطالب علمی تشکر میکنم
    من دانشجوی فیزیک هستم ولی از اینکه اینقدر منظم و زیبا و ساده مطالب رو بیان کردید بسیار لذت بردم
    براتون آرزوی موفقیت دارم

  6. قاسم علیمحمدی

    سلام، وقت بخیر. همگی خسته نباشید، قلم روان و زیبایی دارید. کار با ارزش شما قابل تحسین و تقدیر است.

    ارادتمند
    علیمحمدی

  7. سلام خانم ریاحی
    من باید در مورد آزمایش یانگ به مدت ۱۵دقیقه کنغرانس بدم وبه سوالات پاسخ بدم به نظر شما از این مقاله ای که شما نوشتید هم چیز مفصل تری هست یانه؟همین کافی هست؟چون استادم طوری هستن که گیر میندازن دانشجو رو میخوام که کنفرانسم کامل باشه اگر منبعی هست یا توصیه خیلی خوشحال میشم بگید!!

    • سلام دوست عزیز، من جسارت میکنم و بجای سرکار خانم پاسخ میدم. با توجه به ماهیت موجی الکترون، قطعا شاهد تداخل امواج خواهیم بود. تعداد الکترون وقتی زیاد میشه چون طول موجهاشون یکسانه روی هم میافتن و تغییری حاصل نخواهد شد اما انرژی پرتوی تابیده شده افزایش پیدا میکنه. اگر قبل از عبور نور از شکاف دتکتور یا مشاهده گر قرار بگیره، موج به ذره تبدیل میشه و در نتیجه روی پرده شاهد دو خط موازی روشن خواهیم بود.

    • ممنون از زحمات شما، خیلی خوب می شد اگر در فکر تدوین کتابی باشین. حتما استقبال خوبی از اون می شه.

  8. من دانش اموز هستم ولی فیزیک رو دنبال میکنم خواهش میکنم خانم ریاحی در فرمول هایی که مینویسید هر حروف چه چیزی را نشان میدهد

    • علیرضا جان، خوشحالم که فیزیک رو دنبال میکنی. فرمول‌های این مقاله خیلی زیاد نیست و بعضی از نمادهای اونها مشخص شدن، اما برای تکمیل اطلاعات:
      f = فرکانس
      p= تکانه یا اندازه حرکت
      h= ثابت پلانک
      m= جرم
      v= سرعت

  9. در متن نباید به جای شدت نور عبارت فرکانس نور قرار بگیره؟
    اما با افزایش شدت نور، تعداد الکترون های تابش شده (فوتو الکترون ها) بیشتر می شود، چرا که در این حالت فوتون های بیشتری در امواج الکترومغناطیسی برای جذب شدن وجود دارد.

  10. خانم دکتر با تشکر از مقالات و سایت عالی تان.دوست بنده مقالات جالبی تهیه نموده اند. در صورت امکان خواهش می کنم در زمینه مجلات و نحوه ارسال و چاپ مقالات توضیح بفرمایید.

  11. خانم ریاحی بسبار عالی توضیح دادین.
    ایکاش مطالب تون رو بصورت یک کتاب هم منتشر کنین چون قابل فهم برای همه هستش و خیلی میتونه مفید باشه.
    مرسی

  12. سلام و ارادت ، خسته نباشید خانم دکتر
    اگر در ازمایش یانگ یک الکترون به سمت دو شکاف یانگ شلیک بشه چی میشه ، اگر تعداد الکترون ها زیاد بشه چی ، اگر دتکتور قبل عبور الکترون از دوشکاف و بعد عبور از دوشکاف قرار داده بشه طرح تداخلی داریم و رو اسکرین چی دیده میشه ؟ ببخشید سوالاتم زیاد شد ! میشه لطفا هر وقت فرصت کردین پاسخ بدین و علت تشکیل هر طرح رو بگین ممنونم

    • سلام دوست عزیز، من جسارت میکنم و بجای سرکار خانم پاسخ میدم. با توجه به ماهیت موجی الکترون، قطعا شاهد تداخل امواج خواهیم بود. تعداد الکترون وقتی زیاد میشه چون طول موجهاشون یکسانه روی هم میافتن و تغییری حاصل نخواهد شد اما انرژی پرتوی تابیده شده افزایش پیدا میکنه. اگر قبل از عبور نور از شکاف دتکتور یا مشاهده گر قرار بگیره، موج به ذره تبدیل میشه و در نتیجه روی پرده شاهد دو خط موازی روشن خواهیم بود.

  13. مسعود سلطانی

    سلام دوستان گرامی
    من مسعود هستم. علاقمند به موضوعات کوانتومی. چطور میتونم عضو بشم و چطور میتونم تو کلاس های درس سرکار خانم ریاحی شرکت کنم؟
    بااحترام

  14. سلام خسته نباشید خانم ریاحی من دانش اموز هستم ولی فیزیک رو دنبال میکنم اگه می شه یکم راحت تر مسائل رو توضیح دهید تا ماهم استفاده کنیم،چطور میتونم توی کلاس های انلاین درس شما شرکت کنم؟
    باتشکر

    • دیاکوی عزیز، من سعی کردم توی مقالات کلاس درس، به زبون ساده و به دور از ریاضیات پیچیده توضیح بدم، با این حال برای درک عمیق‌تر، بهتره به کتاب‌های درسی تخصصی مراجعه کنی. در ضمن ما فعلا کلاس درس آنلاینی نداریم.

  15. با سلام و عرض خسته نباشید.
    من یه کلاس هفتمی ام و عاشق نسبیت و کوانتوم البته هنوز چیز زیادی بلد نیستم. می خواستم بپرسم هدف از مطالعه و اکتشاف در زمینه ی کوانتوم چیه
    و اینکه تفاوت فیزیک کوانتوم با مکانیک کوانتوم چیه
    ممنون از زحمات شما مدرس عزیز

    • محمدصدرای عزیز، خوشحالم که به دنیای کوانتوم علاقه‌مند شدی، درست مثل خودم در دوران دبیرستان! و خوشحال‌تر از اینکه دیپ لوک تونسته بهت کمک کنه.
      فیزیک و مکانیک کوانتومی، با هم فرقی ندارند و هر دو قوانین حاکم بر دنیای مقیاس‌های بسیار کوچک، یعنی دنیای اتم‌ها و ملکول‌ها رو توصیف می‌کنند و هدف از مطالعه‌ی اونها آگاهی از این قوانین و در نتیجه استفاده از اون‌ها در کاربردهای بسیار مهم و البته هیجان‌انگیز است.

  16. سلام خانم دکتر مرسی از مطالبتون که مفید هستن ولی ببخشی یک سوال دارم چرا امواجی مانند نور بدون اثر بر هم دیگر از هم رد میشن

  17. سعید بیداربخت

    با عرض سلام خدمت خانم دکتر رباحی. ببخشید وقت شریفتان را مبگیرم. من دو تا سوال داشتم که اگر بزرگواری بفرمایید و پاسخ دهید بسیار سپاسگزار خواهم بود.
    یکی اینکه آیا فوتون ها یا همان کوانتا های انرژی تا کنون مشاهده نیز شده اند و در عالم خارج نیز واقعا وجود دارند ؟ منظورم یک تک فوتون است ، با توجه به اینکه در متن از الفاظ ” فرض شده اند ” یا ” پیشنهاد شده اند” استفاده شده ، منظورم اینست که بدون مشاهده ، واقعا یک پرتو نور شامل تعداد بیشماری فوتون گسسته است که بصورت موج حرکت می کنند؟ یا اینکه نه ، نور در حالت بدون مشاهده فقط موج است و فوتون ها در آن بالقوه اند نه بالفعل و تنها در صورت مشاهده یا برخورد با صفحه عکاسی بالفعل میشوند؟ (یعنی همان کلاپس یا فروپاشی) در اینصورت صحبت از مکان و اندازه حرکت برای چیزی که وجود خارجی ندارد و بالقوه است(یعنی ذره یا فوتون) اساسا منتفی میشود نه اینکه گفته شود این دو همزمان قابل اندازه گیری نیست.
    دوم اینکه : در پدیده فوتو الکتریک وقتی یک الکترون یک فوتون را جذب می کند دقیقا چه اتفاقی می افتد؟ فوتون که جرم سکون ندارد و شما تنها برای آن جرم حرکتی (معادل انرژی) در نظر می گیرید ، بنابراین پس از برخورد با الکترون و جذب انرژی فوتون ، از فوتونی که اکنون دیگر نه جرم دارد و نه انرژی چه چیزی باقی می ماند که میفرمایید منحرف میشود؟ اگر بگوییم بخشی از فوتون از آن جدا می شود در اینصورت قائل به تجزیه فوتون شده ایم که درست نیست ، اگر هم فوتون قبل از برخورد با بعد از برخورد کاملا یکسان باشد پس انرژی داده شده به الکترون از کجا کسر شده است؟ با تشکر مجدد و فراوان از شما.

  18. با سلام خدمت شما .
    من میخواهم انشاالله رشته ریاضی فیزیک بخونم
    میتونم از مطالب شیمی استفاده کنم. و بخونم .
    زیرا شما مبحث های فیزیک را دارید تدریس میکنید

  19. رامین کرم پور

    با سلام و خسته نباشید محضر استاد محترم
    از مطالب بسیار مفیدتان لذت بردیم .بنده به عنوان کسی که به موضوعات علم فیزیک علاقه فراوان دارم و همیشه در گوشه ای از ذهنم به نسبیت و کوانتوم و نظریه ی ریسمان فکر می کنم و در حد و اندازه دریافتم چیز هایی هر چند بسیار اندک یاد گرفته ام. همیشه در ذهن خودم سوالی را زیرو رو می کنم و آن این است که جهان هستی چقدر بزرگ است و یا به عبارتی آیا میتوان سر و ته آن را درک کرد؟
    در پی همین افکار به نظرم ایراد کار اینجاست که ما نباید با ابزار های محدود و حواس ادراکی به دنبال دریافت رمز و رموز و پیچیدگی جهان هستی باشیم. به عنوان مثال ماهیت انرژی تاریک همچنان ناشناخته است و این که دریافت ما از نور ، دریافت ماهیتی از نور برای توجیه شناخت خودمان از نور است و شاید این دریافت تنها مختص ما باشد و یا اینکه تنها دریافت ما از ماهیت انرژی تاریک باشد که به صورت نور برای ما نمود دارد و شاید یک چهار چوب از …….
    اگر نیم نگاهی به گفته های این حقیر انداختید و در خور بازخورد و توضیح دیدید بعد از دریافت نظراتتان ادامه پیام را نیز بیان میکنم باتشکر

    • درود و عرض ادب. همه به فیزیک علاقمندند. یا به قول گفته ظریفی: همه گوگوش را دوست دارند! 🙂 انرژی تاریک هم منشاء فیزیکی دارد. تا زمانی که ماهیت پدیده برای ما نامعلوم است علاقه شدیدی به گفتمان متاقیزیکی پیدا می کنیم. گرایش به متافیزیک، ممکن است به عنوان Fringe ایده ساز باشد اما ناشی از بقایاور دیرینه ای است به نام ترس که موجد مصائب آئینی بسیاری شده است. دیدگاه علمی، متکی به متافیزیک نیست. با احترام

ارسال نظر