بیت کوین کوانتومی : پدیده‌ای که بیت کوین را از شر حملات کوانتومی نجات می‌دهد!

0

بیت کوین یک پدیده‌ی شگفت‌انگیز در اقتصاد به حساب می‌آید، ارزی دیجیتال که در سال ۲۰۰۸ با ارزش چند صدم دلار متولد شد و تنها با گذشت ۹ سال، حالا به ارزش ۷ هزار دلار رسیده و خالقش، ساتوشی ناکاموتو را دویست و چهل و هفتمین ثروتمند دنیا کرده است! اما این پدیده‌ شگفت‌انگیز از خطر حملات کوانتومی در امان نیست، همین خطر احتمالی، سرمایه‌داران بیت کوین را بر آن داشت تا با متخصصان حوزه‌ی کوانتومی، همکاری کرده و بیت کوین کوانتومی یا بهتر است بگوییم بیت کوین ضدکوانتومی را تولید کنند. با دیپ لوک همراه باشید…

بیت کوین در ویکی پدیا اینطور تعریف شده است:

بیت‌ کوین (Bitcoin) یک نوآوری اینترنتی با کارکردهای مشابه «پول بی‌پشتوانه» یا پول حکومتی است. نوآور بودن بیت کوین به این معناست که خالقان آن توانسته‌اند آن را در مدت کوتاهی از یک ایده به یک واقعیت اثرگذار بر دنیای اقتصاد و مراکز سیاست پژوهی بدل کنند، زیرا در چندسال گذشته ارزش بیت کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به چندهزار دلار افزایش یافته‌، اما پول بودن یک جایگاه حقوقی است و پول بودن بیت کوین منوط به پذیرش جایگاه حقوقی آن از سوی دولت‌ها است. تا کنون هیچ دولتی بیت کوین را به رسمیت نشناخته و دولت‌های ایالات متحده آمریکا، آلمان و چین بر کالا بودن بیت کوین تاکید دارند.

پیشرفت روز افزون تکنولوژی‌ و رمزنگاری کوانتومی، باعث شده تا سرمایه‌داران بیت‌ کوین از جانب حملات کوانتومی، احساس خطر کنند. بازار بیت کوین در حال حاضر، بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد و طبیعی است که مقابله با چنین حملاتی را باید جدی بگیرد. سرمایه‌داران بیت کوین، برخلاف سایر ارزهای رایج، تنها صنعت‌گران بزرگ یا دلالان اقتصادی نیستند، بلکه برعکس بخش اعظمی از آنها، جوانان و نوجوانان بدون پشتوانه‌ی مالی قبلی هستند، مثلا یکی از تازه‌ترین مطالبی که در این باره خوانده‌ام، درباره‌ی ریک فینمن نوجوان ۱۸ ساله‌ای بود که با بیت کوین میلیونر شد، پیش‌بینی او درست از آب درآمد: ارزش هر بیت کوین در سپتامبر امسال به ۷۰۰۰ دلار رسید! بدون اینکه وارد جزییات شوم، باید بگویم استخراج بیت کوین، کاری است که همه می‌توانند آن را انجام دهند حتی شما! این فرآیند که ماینینگ (mining) نام دارد را می‌توان به کمک کامیپوترها انجام داد. البته ماینینگ بیت کوین با کامیپوترهای خانگی، مقرون به صرفه نیست و بهتر است برای انجام چنین کاری از سخت‌افزارهای مخصوص ASIC که به همین منظور روانه‌ی بازار شده‌اند استفاده کنید.

اما حالا فیزیکدانانی از دانشگاه مک کواری استرالیا و محققانی از سیدنی و سنگاپور، همکاری خود را با شرکت‌های سرمایه گذاری بیت کوین اعلام کرده‌اند. این فیزیکدانان وظیفه‌ی تامین امنیت کوانتومی برای بیت کوین را برعهده خواهند داشت. این تیم، سکه ضدکوانتومی (QRC) نام گرفته است.

آنها در گزارش خود، اعلام کردند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال تا کمتر از ۱۰ سال آینده در برابر حملات کامپیوترهای کوانتومی، آسیب‌پذیر خواهند بود. چنین حملاتی، می‌تواند اثر فاجعه‌باری روی رمزگذاری ارزها داشته باشد، چرا که سارقان مجهز به کامپیوترهای کوانتومی قادر خواهند بود بدون هیچ رد پایی، سرمایه‌ها را بدزدند و در نتیحه سطح اعتماد کاربران، به شدت کاهش خواهد یافت. یکی از فیزیکدانان این پروژه می‌گوید:

من بیش از یک دهه، بر روی نظریه کامپیوترهای کوانتومی کار کرده‌ام. خبر هیجان انگیز این است که حالا یک ماشین کوانتومی بسیار ساده به حقیقت پیوسته است! جامعه‌ی ارز دیجیتال، نگرانی زیادی درباره‌ی حملات کامپیوترهای کوانتومی دارند و این نگرانی، طبیعی است. وظیفه‌ی ما، فراهم کردن روش‌های الگوریتمی و مشاوره درباره‌ی ارزهای دیجیتال است تا سرمایه‌گذاران مطمئن شوند محصولشان از نظر کوانتومی، امن خواهد بود. من بسیار هیجان‌زده‌ام که جزیی از این تیم متخصص هستم که روی فیزیک و کامپیوتر کار می‌کنند. محیط باز دانشگاه مک کواری، کلید موفقیت این همکاری بود.

بیشتر بخوانید:
<a href="http://www.deeplook.ir/wp-content/uploads/2017/11/1710.10377v1.pdf">دانلود مقاله اصلی به صورت PDF </a></p> <p style="text-align: center;">لینک کوتاه این مطلب: https://goo.gl/DhxvVi</p> <p style="text-align: center;">با اقتباس از: <a href="https://phys.org/news/2017-11-white-paper-real-quantum-pose.html" target="_blank" rel="noopener">phys.org</a>

دکترای شیمی کوانتومی/فیزیک اتمی از دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

ارسال نظر