جایزه دنی هینمن ۲۰۱۷ در فیزیک ریاضی به کارل بندر اهدا شد

0

موسسه فیزیک آمریکا (AIP) و انجمن فیزیک آمریکا (APS) که به طور مشترک، مدیریت بنیاد هیمن را برعهده دارند، هرساله ۱۰ هزار دلار را به عنوان جایزه دنی هینمن در فیزیک ریاضی به ارزشمندترین کارهای منتشر شده، اهدا می کنند. امسال، کارل بندر، استاد فیزیک دانشگاه واشنگتن، برنده جایزه دنی هینمن ۲۰۱۷ در فیزیک ریاضی شد. با دیپ لوک همراه باشید…

جایزه دنی هینمن در فیزیک ریاضی از سال ۱۹۵۹ بنیان گذاری شده است. در لیست برندگان این جایزه، اسامی چهره های بسیار سرشناسی همچون استیون هاوکینگ، استیون واینبرگ، راجر پنروز و موری گلمان به چشم می خورد.

بندر ۷۳ ساله، دانشمندی است که در حل مسائل دشوار فیزیک ریاضی، مهارت دارد. جایزه دنی هینمن در فیزیک ریاضی ۲۰۱۷ به دلیل توسعه تکینک های ریاضی کاربردی کلاسیک مانند تقریب ها، نظریه اختلال، روش های غیراختلالی، نظریه متغیر پیچیده، معادلات دیفرانسیلی و حل مسائل دشوار در نظریه کوانتوم، به وی اهدا شد. از طرفی، بسیاری از فیزیکدانان با کتاب مشهور دکتر بندر با عنوان “روش های ریاضی پیشرفته برای دانشمندان و مهندسان” آشنا هستند. بندر این کتاب را همراه با اورسزاک نوشته است که از سال ۱۹۷۸ چاپ شده و از آن زمان، در بسیاری از کلاس های درس به عنوان منبع معرفی می شود. بندر می گوید اورسزاک، همکار بسیار خوب من است. ما سال ها با یکدیگر کار کرده ایم و من چیزهای بسیار بسیار زیادی از او آموخته ام.

دستاوردهای تحقیقاتی دکتر بندر، ابزارهای ریاضی لازم برای برای حل مسائل پیچیده در دینامیک سیالات و برهمکنش های ذرات بنیادی مانند الکترون ها و پروتون ها را در اختیار فیزیکدانان قرار داده است. او  در طول ۴۰ سال، چندین کشف داشته و روش های بنیادی زیادی را برای حل مسائل فیزیک نظری توسعه داده است. یکی از کارهای مهم او، تدوین روش استانداردی برای استفاده از نوسانگر ناهماهنگ در مسائل فیزیک کوانتومی و نظریه میدان کوانتومی است. بندر از نوسانگر ناهماهنگ برای روشن کردن ماهیت نظریه اختلال که یک روش کلیدی برای حل مسائل سیستم های کوانتومی پیچیده است، استفاده کرده است. بندر هنگام صحبت در مورد کارهایش، بسیار هیجان دارد. او می گوید:

زمینه کاری من، استفاده از فیزیک نظری برای تولید مسائل بسیار جالبی است که حل آنها به ریاضیات زیادی نیاز دارد. برای من حیرت آور است که چرا دنیای واقعی هر کاری که میخواهد انجام دهد را انجام نمی دهد؟ چرا مجبور است از معادلات ریاضی پیروی کند؟ من نظری ندارم! این برای من واقعا باورنکردنی و عجیب است!

وقتی از بندر در مورد روش هایی که برای حل برخی از دشوارترین مسائل فیزیکی پیدا کرده، پرسیده می شود، می گوید:

این کار، یک هنر است. پیدا کردن یک راه حل برای مسائلی که قبلا هرگز حل نشده اند، میزان خلاقیت شما را نشان می دهد.

کتاب ارزشمند بندر را می توانید از لینک زیر به طور رایگان از دانلودکده دریافت کنید:

دانلود کتاب روش های ریاضی پیشرفته برای دانشمندان و مهندسان

زاده‌ی اردیبهشت ۶۹، دانشجوی دکترای شیمی کوانتوم محاسباتی در دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

ارسال نظر