ساخت کامپیوترهای کوانتومی در مقیاس بزرگ و به روشی خلاقانه، عملی شد!!

0

دانشمندان دانشگاه ساسکس انگلستان موفق به اختراع روش جالب و جدیدی برای ساخت کامپیوترهای کوانتومی در مقیاس بزرگ و با استفاده از تکنولوژی های موجود شدند. با دیپ لوک همراه باشید… 

همانطور که میدانید کامپیوترهای کوانتومی می توانند مسائل دشواری که برای سریع ترین ابرکامپیوترهای امروزی، چندین میلیون سال طول می کشد، تنها در عرض چند میلی ثانیه، حل کنند. این کامپیوترها، قابلیت حل طیف وسیعی از مسائل علمی، اقتصادی و پزشکی را دارند. اصولا و روی کاغذ، مشکلی در ساخت کامپیوترهای کوانتومی وجود ندارد، اما این محدودیت های تکنولوژیکی امروزی است که ساخت این ابرماشین قرن را با چالش مواجه کرده است. شواهد نشان می دهند تاکنون، ساخت کامپیوترهای کوانتومی ، سخت از سفر به مریخ بوده است!

محاسبات کوانتومی در یک مقیاس کوچک و با استفاده از یون های به دام افتاده، با ردیف کردن پرتوهای لیزر درون هر یون امکان پذیر است. در چنین سیستمی هر یون، یک بیت کوانتومی یا کیوبیت، به حساب می آید. اما برای ساخت کامپیوترهای کوانتومی در مقیاس بزرگ، به میلیاردها بیت کوانتومی یا همان کیوبیت، نیاز است، بنابراین به میلیون ها پرتوی لیزری که با دقت زیاد، مرتب شده باشند، نیاز داریم (هر پرتوی لیزر برای یک بیت کوانتومی). حالا محققان دانشگاه ساسکس، روش ساده ای را اختراع کرده اند: آنها با اعمال ولتاژ به یک میکروچیپ کامپیوتر کوانتومی و بدون داشتن پرتوهای لیزری مرتب شده، همان نتایج سیستم یون های به دام افتاده را بدست می آورند. آنها می گویند:

این اختراع، دنیای محاسبات کوانتومی را به کلی، تغییر داده و آن را برای استفاده های نظامی و تجاری، قابل دسترس می کند. ما یک کامپیوتر کوانتومی در مقیاس بزرگ در دانشگاه ساسکس ساختیم که به کمک آن می توانیم این تکنولوژی جدید و هیجان انگیز را آزمایش کنیم. قطعا تولد کامپیوترهای کوانتومی، باعث انقلاب در جوامع انسانی خواهد شد، درست مثل زمانی که کامپیوترهای کلاسیکی، پا به عرصه ظهور گذاشتند. توسعه این روش جدید، یک اتفاق بزرگ و هیجان انگیز است و مشاهده کارکرد درست آن در آزمایشگاه، بسیار شگفت انگیز خواهد بود.

برگرفته از: phys.org

دکترای شیمی کوانتومی/فیزیک اتمی از دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

ارسال نظر