طراحی دقیق ترین دماسنج کوانتومی (بروزرسانی شد:گفتگو با عضو ایرانی این پروژه)

0

دانشمندان توانستند دقیق ترین دماسنج کوانتومی را طراحی کنند. این دماسنج می تواند افت و خیزهای دما را در یک دقیقه و در مناطقی به کوچکی یک سلول اندازه بگیرد! با دیپ لوک همراه باشید…

دانشمندان دانشگاه UAB دانشگاه نوتینگهام در مقاله ای که در ژورنال Physical Review Letters منتشر شد، موفق به طراحی دماسنج منحصربفردی شدند. این دماسنج که با گروهی از اتم ها طراحی شده، قادر است کوچکترین افت و خیز ممکن در دما را که می توان اندازه گیری کند. به منظور دستیابی به چنین دقتی، دانشمندان، ابزارهای ترمودینامیکی را با ابزارهای سنجش کوانتومی ترکیب کردند.

فیزیکدانان برای رسیدن به بیشترین دقتی که بتوان در یک موقعیت واقعی به آن رسید، تحقیقات بسیاری انجام دادند. یافتن یک نانومتر به اندازه ی کافی حساس در این مقیاس، پیشرفت مهمی در زمینه ی نانوتکنولوژی است که کاربردهای  فراوانی در زیست شناسی، شیمی، فیزیک و حتی در تشخیص و درمان بیماری ها دارد.

بروزرسانی ۲۱ خردادماه ۹۴ : گفتگوی اختصاصی دیپ لوک با عضو ایرانی این پروژه

شاید برایتان جالب باشد که یکی از اعضای این تیم، دانشجویی ایرانی به نام محمد مهبودی است. محمد مهبودی، متولد سال ۱۳۶۸ بوده که مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته ی فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف کسب کرده و اکنون دانشجوی دکترای فیزیک در دانشگاه خودمختار بارسلونای اسپانیا (UAB) است. او در مورد این پروژه، اینگونه به دیپ لوک توضیح می دهد:

“ما در این پروژه سعی کردیم دمای سیستم های کوانتومی را برآورد کنیم. ابتدا یک سیستم بسیار کوچک که به آن کاوه یا پروب می گوییم را درنظرگرفتیم. با ایجاد برهمکنش بین کاوه و سیستم مورد بررسی، کاوه با سیستم همدما می شود و در نتیجه با اندازه گرفتن انرژی کاوه میتوانیم دمای سیستم رو بازخوانی کنیم. البته این برآورد بدلیل قوانین کوانتوم فیزیکی به طور قطع با خطا همراه خواهد بود که اندازه این خطا به کاوه انتخابی بستگی دارد. در این کار ما بهترین کاوه ها را برای دو حالت متفاوت شناسایی کردیم. حالت اول که در آن، سیستم مورد مطالعه پایدار بوده و با گذشت زمان تغییر نمیکند. حالت دوم  سیستمی که ناپایدار بوده و طول عمر مشخصی دارد و بدلیل وجود محدودیت زمانی معادلات کاملاً متفاوتی خواهد داشت. از آنجایی که کاوه های مورد بررسی بسیار کوچک هستند، با این روش می توان سیستم های بسیار کوچک را دماسنجی کرد، به عنوان مثال، یکی از کاربردهای ارزشمند آن، شناسایی و درمان بیماری ها از طریق دماسنجی سلول های زنده است. البته این آغاز کار است و مسلماً راه درازی برای عملی کردن این ایده ها در پیش است. این پروژه بخشی از پروژه ترمیک است و تحت حمایت مالی اتحادیه ی اروپا قرار دارد. اطلاعات بیشتر در مورد پروژه ترمیک

دیپ لوک از محمد مهبودی برای دادن این توضیحات سپاسگزاری می کند و برای او آرزوی موفقیت دارد.

منبع: sciencedaily

دکترای شیمی کوانتومی/فیزیک اتمی از دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

ارسال نظر