در شبکه های محاسبات کوانتومی با هک خداحافظی کنید!

0

محققان روشی تازه و جالب برای حفاظت شبکه های محاسبات کوانتومی در برابر هک شدن را معرفی نمودند. نتیجه این پژوهش در ژورنال SCIENCE ADVANCES منتشر شد. با دیپ لوک همراه باشید…

هک، کابوس دنیای ارتباطات است. بارها خبرهایی در مورد هک‌شدن سیستم‌های رایانه‌ای شنیده ‌ایم. چند ماهی از رسوایی هک شدن اطلاعات شخصی یک میلیارد کاربر یاهو نمی‌گذرد که کار این شرکت از نفس افتاده را وخیم‌تر هم کرد؛ اما احتمالا تازه‌ترین و جنجالی‌ترین خبر هک، جریان هک شدن سیستم‌های انتخاباتی آمریکا درسال ۲۰۱۶ بود. سیستم های رایانه‌ای کلاسیکی بر پایه بیت های صفر و یک کار می کنند و در برابر هکرها آسیب پذیرند اما وقتی پای محاسبات کوانتومی به میان می‌آید همه چیز تغییر میکند چرا که اینجا کیوبیت ها حکمرانی می‌کنند! کیوبیت یا همان بیت کوانتومی به دلیل ماهیت ترکیبی‌اش (ترکیبی از حالت‌های صفر و یک) خطر هک شدن را به‌شدت کاهش می دهد.
به تازگی محققان دانشگاه اوتاوا روش جدیدی برای محافظت شبکه های محاسبات کوانتومی از دست هکرها را معرفی کرده اند. سرپرست ایرانی این تیم تحقیقاتی، یعنی پرفسور ابراهیم کریمی می‌گوید در این پژوهش، شبیه ساز کوانتومی که قادر به رهگیری و خنثی سازی حملات هکری می باشد ساخته شده است. با تحلیل و بررسی نتایج حاصل از شبیه ساز کوانتومی، روش های بسیار مفیدی برای حفاظت از شبکه های کوانتومی در برابر خطر هک شدن به دست آمد.
سیستم های کوانتومی قادرند فرآیند انتقال داده‌ها را به صورت کاملا امن انجام دهند به گونه‌ای که کاملا از دست هکران در امان باشد. در محاسبات کلاسیکی، هکر به راحتی می‌تواند اطلاعات ارسال شده را بازیابی کرده و یک کپی از آن‌ها ایجاد کند اما در مورد محاسبات کوانتومی، چنین احتمالی وجود نداشته و امکان کپی برداری و بازسازی حالت فرستاده شده، به هیچ وجه وجود ندارد.
همانگونه که می‌دانیم فوتون ها را می توان به عنوان کیوبیت در نظر گرفت. تیم پرفسور کریمی، برای اولین بار قادر به تکثیر فوتون های حامل اطلاعات شدند. آنها توانستند اطلاعات حمل شده توسط فوتون‌ها را درست مانند اطلاعات اولیه، تکثیر کنند. برای روشن شدن چگونگی عملکرد این روش در محافظت از شبکه های کوانتومی از هک شدن، باید توجه داشت که یک فوتون قادر به حمل مقدار بسیار زیادی از اطلاعات می باشد؛ یعنی حتی درصورت بازیابی اطلاعات فرستاده شده، کپی برداری از آنها غیر ممکن خواهد بود.
به گفته محققان، به محض حمله هکر، نویزهایی در سیستم ایجاد می‌شود که این نویزها در کانال های ارتباط کوانتومی قابل مشاهده اند. حمل اطلاعات بسیار زیاد توسط فوتون و مشاهده نویزها باعث محافظت شبکه های کوانتومی در برابر هکرها می شود. تیم تحقیقاتی پرفسور کریمی امیدوارند نتایج کارشان در سیستم های ارتباطی کوانتومی و همچنین در تحلیل فرآیند انتقال کوانتومی مورد استفاده قرار گیرد.

دانلود مقاله اصلی به صورت PDF

متولد آخرین روز بهار عاشق فیزیک فلسفه و ادبیات در حال حاضر دانشجوی فیزیک گرایش محاسبات و اطلاعات کوانتومی

ارسال نظر