راه گریزی نیست! پیش‌ بینی فساد سیاسی با علم شبکه!

0

طبق اعلام بانک جهانی، هزینه‌ی فساد سیاسی از ۲ تریلیون دلار در سال، فراتر رفته که همین امر، یکی از مهم‌ترین علل رشد آهسته‌ی اقتصاد و نابرابری اجتماعی و اقتصادی است. اکنون دانشمندان در پژوهش جدیدی، ثابت کرده‌اند که با مدلسازی فسادهای جاری با استفاده از علم شبکه می‌توان پیش‌بینی کرد چه کسی در فسادهای آینده نقش خواهد داشت؛ بنابراین نتایج این پژوهش در تشخیص اقدامات فسادی و کاهش هزینه‌ی فساد جوامع، بسیار مفید خواهد بود. محققانی از اسلونی، اتریش و برزیل، تجزیه تحلیل خود را از فسادهای سیاسی با استفاده از علم شبکه، در مقاله‌ای در تازه‌ترین شماره Journal of Complex Networks منتشر کرده‌اند. با دیپ لوک همراه باشید…

فساد سیاسی (به انگلیسی: Political corruption) به وضع قانون از جانب دولت یا سؤاستفاده از آن جهت کسب مال نامشروع گفته می‌شود. اشکال مختلف این فساد با رشوه، اخاذی، خویشاوندسالاری و اختلاس انجام می‌پذیرد. سرکوب مخالفین سیاسی و خشونت پلیس در برابر معترضان بخشی از فساد سیاسی نمی‌باشد.

محققان در این پژوهش، یک شبکه‌ی دینامیک از فسادهای سیاسی ۲۷ سال گذشته‌ی برزیل ساختند و سپس این داده‌ها را در دوره‌های زمانی منظم، تجزیه تحلیل کردند. هدف آنها از این کار، درک چگونگی رشد شبکه در طول سالهاست. این شبکه، بیش از ۴۰۰ گره دارد که هر یک از آنها، نشان‌دهنده‌ی یک شخص حقیقی است. ارتباط این اشخاص با یکدیگر، نحوه‌ی ارتباط این گره‌ها را به یکدیگر مشخص می‌کند. این اشخاص کسانی هستند که در ۶۵ رسوایی فساد سیاسی مستندسازی شده، نقش داشته‌اند. نتایج نشان داد چنین شبکه‌هایی، اطلاعات زیادی درباره‌ی پیچیدگی‌های فساد سیاسی نشان می‌دهند.

برخلاف تمام تلاش‌هایی که برای محرمانه‌ی ماندن فساد سیاسی می‌شود و برخلاف مردمی که به بهترین نحو ممکن برای ناشناخته ماندن خود تلاش می‌کنند، ما می‌توانیم با اعمال روش‌های علم شبکه، اصول رفتار فساد سیاسی را کشف کنیم. برخی داده‌ها در طول زمان و با چرخه‌های انتخاباتی، فراز و فرود داشته‌اند. داده‌های دیگر در مورد گروه‌های کوچک ۸ نفره (یا بیشتر) بوده‌اند (زیرا گروه‌های کوچک، بهتر می‌توانند مخفی شوند) و می‌توان اشخاصی را که نقش مرکزی در فساد چندتایی داشته‌اند، شناسایی کرد. محققان برای آزمودن قدرت پیش‌بینی شبکه، چندین الگوریتم مختلف را برای پیش‌بینی ارتباطات ناشناخته‌ی بین گره‌ها استفاده کردند. آنها دریافتند که بهترین الگوریتم‌ها، بهترین قدرت پیش‌بینی آماری را دارند. محققان می‌گویند:

ما به طور تجربی نشان دادیم فساد به رفتار خودخواهانه‌‌ در گروه‌های کوچک سلسله مراتبی برمی‌گردد. تعداد سیاسیون درگیر در فساد سیاسی با چرخه‌ی انتخاباتی چهارساله در برزیل، افزایش می‌یابد. ما همچنین درمی‌یابیم که چند شخص با ارتباطات قوی، بر کل شبکه‌، حکمرانی می‌کنند. این شبکه با تغییر حکومت، به طور ناگهانی تغییر می‌کند. ما نشان می‌دهیم الگوهای جُرم در آینده می‌تواند بر اساس ساختار دینامیکی شبکه‌های فساد سیاسی به دقت پیش‌بینی شود. به طور خلاصه، می‌توان با تجزیه تحلیل رفتار فساد سیاسی در قلمروی علم شبکه‌، تقریبا تمام رازهای آن را کشف کرد.

دانشمندان. برنامه‌ریزی می‌کنند تا این تکنیک‌ها را به مسئله‌ای که بسیار با آن آشنا هستند، یعنی اخلاق تامین مالی پژوهش در اسلونی، به کار ببرند.

زاده‌ی اردیبهشت ۶۹، دانشجوی دکترای شیمی کوانتوم محاسباتی در دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

ارسال نظر