ریپورتاژ آگهی: معرفی کتاب به دنبال جهان‌ های موازی

0

با کمی جسارت میتوان گفت که «اطلاعات» در واقع خودِ شی است. اطلاعات شی که در همه جا گسترده است، همه وضعیت های موازی شی را دربردارد. این وضعیت های بالقوه شی که در محیط گسترش یافته، با اولین مشاهده و اندازه گیری به فعلیت می‌رسد (به نوعی تابع موج فرو می‌افتد). طبق تفسیر کپنهاگی، هر شی هنگام فروکاست تابع موج تنها یکی از وضعیت‌های بالقوه را انتخاب می‌کند. با این وجود چه بر سر آن همه اطلاعات و وضعیت بالقوه می‌آید؟ این سوال شگفت‌انگیز ما را به جهان های موازی می کشاند…

«به دنبال جهان های موازی» کتابی است علمی که با زبانی بسیار ساده و زیبا در تلاش است پیچیده‌ترین مفاهیم فیزیک و کیهان‌شناسی را برای مخاطب عام بیان کند. از بارزترین ویژگی‌های کتاب سادگی و بیان متفاوت آن می‌باشد، به طوری که مخاطب جوان بی هیچ گونه پیش‌زمینه‌ی علمی می‌تواند از پس کتاب برآید.

کتاب با مفاهیمی بنیادی همچون انرژی، حرارت، انتروپی و اطلاعاتی شروع می‌شود که ربط چندانی هم به ایده‌ی جهان‌های موازی ندارد. سپس به کوانتوم می‌پردازد؛ بدعت‌گذارترین اندیشه‌ای که بشر تا به حال تدوین کرده است. کتاب، قبل از اینکه مکانیک کوانتومی را بررسی کند، در یک «میان فصل» با نگاهی اجمالی، به آرا و افکاری می‌پردازد که زمانی ممنوعه و کفر بودند و اکنون جز بدیهیات هر فرد کوچه و بازار هستند. با خواندن این میان‌فصل درخواهید یافت که در هیچ اندیشه‌ای، بدعت وجود ندارد.

در نهایت، کتاب به ایده‌ی جهان‌های موازی می‌رسد. در واقع نویسنده با کندوکاو در تاریخ علم، به دنبال ردپایی از ایده‌ی جهان‌های موازی می‌گردد و تلاش می‌کند با کنار هم چیدن چندین قرن اندیشه به مخاطب بیاموزد که چطور ایده‌ی جهان‌های موازی بر علم تحمیل شده است و این بسیار مهم است که بدانیم؛ ایده‌ی جهان‌های موازی بر ما «تحمیل» شده است!

  • نام کتاب: به دنبال جهان‌ های موازی
  • نویسنده: سعید گراوندی
  • سال انتشار: ۱۳۹۶
  • انتشارات: آب خست
  • تعداد صفحات: ۲۴۱
  • خرید آنلاین از طریق کانال تلگرامی خانه سبز کتاب: Booksgreenhome@
  • ارتباط با نویسنده: geravandi14@gmail.com

پایان ریپورتاژ آگهی/

در صورت تمایل به معرفی کتاب خود در دیپ لوک، صفحه‌ی تبلیغات را مشاهده فرمایید

زاده‌ی اردیبهشت ۶۹، دانشجوی دکترای شیمی کوانتوم محاسباتی در دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

ارسال نظر