دستیابی دانشمندان به سرعتی ورای سرعت نور!

12

در گذشته عبور دادن یک پالس نوری از درون مواد بخصوصی، سرعت بسته موج درون این مواد را صرفا کاهش می‌داد (تحت عنوان slow light)، اما امروزه دانشمندان با تکنیک‌های ویژه‌ای بدون استفاده از ماده‌ی واسط، نه تنها توانسته‌اند سرعت بسته‌ی موج را نسبت به سرعت نور در فضای آزاد کاهش دهند، بلکه توانسته اند سرعت آن را به ورای سرعت نور در خلا برسانند و حتی جهت حرکت آن را وارونه کنند! نتیجه‌ی این پژوهش در مجله Nature Communications منتشر شد. با دیپ لوک همراه باشید…

محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی (UCF)، راهی برای کنترل سرعت نور معرفی کرده‌ا‌ند. آن‌ها نه تنها می‌توانند سرعت نور را کم و زیاد کنند، بلکه قادرند مسیر حرکت آن را نیز معکوس نمایند. این موفقیت گام بزرگی در پژوهش‌های نوری محسوب می‌شود که می‌تواند روزی سبب بهبود ارتباطات نوری، به عنوان روشی برای کاهش ازدحام داده‌ها و جلوگیری از اتلاف اطلاعات شود. با اضافه شدن روزافزون سیستم‌های آنلاین و افزایش سرعت انتقال اطلاعات، این نوع کنترل روی داده‌ها، ضروری به نظر می‌رسد.

در گذشته به منظور کنترل سرعت نور، آن را از درون ماده به‌خصوصی عبور می‌دادند و سرعت آن را تنظیم می‌کردند، اما در این روش جدید به منظور تنظیم سرعت نور، از هیچ ماده‌ی واسطی جهت کاهش یا افزایش سرعت نور استفاده نشده است. محققان می‌گویند:

این پدیده اولین تعریف روشن از کنترل یک پالس نوری در محیط خلا بوده و می‌تواند زمینه را برای کاربردهای مختلفی نظیر بافر‌های اپتیکی و سایر ادوات نوری هموار کند. نکته‌ی مهم مربوط به این روش، سادگی، تکرارپذیری و اطمینان‌پذیر بودن آن است.

آنها ادعا می‌کنند می‌توانند سرعت یک پالس نوری را تا ۳۰ برابر سرعت نور افزایش داده و به ورای سرعت نور برسند یا سرعت آن را کاهش داده و به میزان نصف سرعت نور تقلیل دهند؛ و عجیب تر آنکه آن‌ها می‌توانند حتی جهت حرکت نور را نیز وارونه کنند!

محققان این کار را توسط دستگاه ویژه‌ای موسوم به «مدولاتور فضایی نوری» (spatial light modulator) انجام داده‌اند که در واقع این دستگاه ویژه، با ترکیب و اختلاط مشخصات فضازمان نور، توانایی کنترل سرعت پالس نور را داراست. ترکیب این دو مشخصه (فضا و زمان) به صورت همزمان، کلید رسیدن به این موفقیت بوده ‌است. محققان می‌گویند:

ما با قدم گذاشتن به درون خود پالس نوری و بازچینش انرژی آن، موجب ترکیب درجات آزادی فضا با زمان می‌شویم. ما بابت این نتایج بسیار خرسندیم و آنها را نقطه‌ی شروعی برای تحقیقات پیش‌ رو می‌دانیم.

کارشناس ارشد رشته میکرو و نانوالکترونیک از دانشگاه پلی تکنیک تهران. علاقه مند به دانستن اسرار طبیعت؛ از اعماق کهکشان ها تا دنیای عجیب مورچه های سرخ!

گفتگو۱۲ دیدگاه

  1. من فکر میکنم این نوع تیتر گذاری های ژورنالی که بیشتر برای افراد غیر متخصص و عام ممکنه جذاب باشه به ماهیت علمی این وبلاگ لطمه میزنه… در عنوان اصلی این مقاله از واژه سرعت گروه استفاده شده و همچنین در عنوان اون سایت phys.org هم به سرعت ورای نور اشاره نشده بلکه گفته دانشمندان روشی را توسعه داده اند که می توانند سرعت نور را کنترل کنند……..در کل ما میدونیم سرعت فاز یک بسته موج میتونه بیشتر از سرعت نور باشه اما عموما این اتفاق برای سرعت گروه نمیافته…البته در برخی موارد خاص نور در حین عبور از برخی محیط ها ممکن سرعت گروه اش بیشتر از سرعت نور بشه که این البته در تضاد با اصل نسبیت و علیت نیست زیرا این به معنای انتقال اطلاعات سریعتر از نور نیست… البته دست اورد این مقاله این بود که در غیاب هر محیطی توانسته اند سرعت گروه یک بسته موج را تا چندین برابر سرعت نور افزایش بدن در حالیکه ما قبلا این انتظار رو داشتیم این اتفاق در حین عبور از برخی محیط های خاص رخ دهد…..

    • دوست عزیز، سپاسگزارم از توجهتون، اما اگرچه در تیتر مطالب از این عبارت استفاده نشده، ولی در متن از افزایش سرعت پالس نور استفاده شده، کما اینکه استفاده از تیتر جذاب و نه غیرعلمی، نه تنها مشکلی نداره، بلکه خیلی هم مفیده، چرا که میتونه محرک بسیار مهمی برای خوندن دقیق متن اصلی باشه.

  2. با توجه به این موضوع که سرعت نور را می توان کم و زیاد کرد باید گفت که می توان زمان را منجمد کرد و در بسته هایی از انرژی از طریق نور آن بسته انرژی را کنترل کرده به گذشته و یا آینده ارسال کرد و باید گفت که در سرعت های بالای نورتنفس و فرکانس را می توان صفر کرد یعنی با توجه به این موضوع که دما و گرما بستگی به فرکانس دارد اگر ما هرچقدر زمان را برعکس کنیم و سرعت جنبش ریز ذرات را کاهش دهیم مثلا ۱۰^-۲۴۰ و یا ۱۰^+۲۴۰ فرکانس بر اساس حنبش ذرات سازنده به تحرک وادار خواهند شد و ذره هیچگاه به جنبش صفر نمی رسد بلکه فقط به جتنبش بی نهایت خواهد رسید وبه صفر میل می کند ولی صفر نخواهد شد بلکه به منهای بی نهایت جنبش خواهد کرد و فرکانسی که تولید می کند می توئاند – بی نهایت +۱ را تجزیه کند و هرگاه یک ذره در منفی بی نهایت گسیل کند می تواند بی نهایت+۱ را مورد برخورد و تجزیه به کوچکتر قرار دهد

  3. در این روش با ایجاد مکعب های نوری و یا کره های نوری و ذهیره نور با سرعت های بالا و یا کم می توانیم بدون محدودثیت نور را تله پورت کنیم
    ابتدا نور را در بسته های انرژی مثلا ۲سیگما انتگرل سینوس ۶۰ لوگ ۳۴=۲۳ ابتدا آن را در یک بسته و باکس با سرعتی حدود ۱۰ برابر سرعت نور ذخیره کرده با توان ذخیره اطلاعاتی ۲ترابایت سپس تله پورت این بسته نوری با سرعت ۱۰ برابر سرعت نور در تله پورت نتیجه احیاء در مثلا ۲۳ هزا سال نوری و تله پورت در ۲۴ هزرار سال نوری از زمین و این یعنی شلیک شدن تله پورت از میان یک ابر نواختر و یا ابر سیاه چاله چگالگر نترونی بدون درگری اثر الکترومغناطیسی آن ابر سیاهچاله و دفع و جذب انرژی درکمترین زمینه

  4. لطفاً لینک منبع خبر فوق رو ارائه بفرمایید. با توجه به محتوی خبر به نظر می رسد یکی از قوانین اثبات شده علمی نقض شده باشد؟! چرا که:
    “سرعت نور مستقل از سرعت ناظر و منبع است. این ثبات سرعت نور در سال ۱۹۰۵ توسط آلبرت انیشتین بیان شد. که توسط آزمایش‌های بسیاری صحت آن تأیید شده‌است. اگرچه در اول مهرماه ۱۳۹۰ محققان مرکز تحقیقاتی سرن اعلام کردند که حرکت ذرات بنیادی نوترینو با سرعتی بالاتر از سرعت نور را مشاهده کرده‌اند. اما پس از مدت کوتاهی مشخص شد این تضاد به دلیل خطا در آزمایش بوده‌است.”
    لینک زیر را مطالعه بفرمایید:
    https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA_%D9%86%D9%88%D8%B1

  5. مطالب علمی و آن هم از این نوع جالب هستند
    چرا که باب علم در این رده علوم کم خواننده اند اما مایه تشویق و ورود در این عرصه خواهند بود
    لطفا منابع ابتدایی تری جهت علاقمندان معرفی کنید

  6. منم خیلی خوشحالم سایت شما رو در زمانی پیدا کنم که دیگه از مراجعه به سایت ها ناامید شده بودم. تازه شروع کردم ولی مطمئنا اکثر مطالب شما رو سعی میکنم بخونم

ارسال نظر