به بهانه تولد ایزاک نیوتون : بزرگترین دانشمندی که تاریخ بشر به خود دیده است!

5

امروز تولد ایزاک نیوتون است، بزرگترین و مهم‌ترین دانشمندی که بشر به خود دیده، اما این دلیل خوبی نیست که فکر کنید، او یک فرد کاملا عاقل یا شاد بوده است! کارهای علمی ایزاک نیوتون در قرن هفدهم، یک انقلاب علمی را رقم زد که همه‌ی ما بسیار در مورد آنها شنیده و خوانده‌ایم. ولی این همه ماجرا نیست: زندگی شخصی او سرشار از اتفاقات عجیبی و جالبی بوده که در این پست، ۱۹ مورد از آنها را مرور خواهیم کرد. با دیپ لوک همراه باشید…

۱- ایزاک نیوتون طبق تقویم ژولینی، در ۲۵ دسامبر سال ۱۶۴۲ متولد شد، یعنی همان سالی که گالیله از دنیا رفت، اما پس از مرسوم شدن تقویم میلادی، تاریخ تولد او به ۴ ژانویه‌ی ۱۴۰۳ تغییر یافت که تاریخ معتبر تولد ایزاک نیوتون به حساب می‌آید.

۲- نیوتون در هنگام تولد، یک نوزاد کم وزن بود که نارس به دنیا آمده بود، به طوری که هیچ‌کس، حتی فکر نمی‌کرد او زنده بماند.

۳-  نیوتون در یک خانواده‌ی بسیار فقیر متولد شد و پدرش سه ماه پس از تولد او از دنیا رفت و شرایط مالی خانواده بدتر شد. پس از آنکه مادر نیوتون دوباره ازدواج کرد، شرایط مالی آنها بهتر شد و هزینه‌ی رفتن وی به کالج فراهم شد. این در حالیست که نیوتون از پدرخوانده‌ی خود متنفر بود.

۴- وقتی ۱۷ ساله بود، مادرش اصرار داشت پس از ساعات مدرسه، به کشاورزی بپردازد. او حرف مادرش را گوش کرد، اما کشاورز واقعا افتضاحی بود! بنابراین عموی او، مادرش را متقاعد کرد تا اجازه دهد ایزاک به کالج کمبریج برود.

۵- نیوتون یک سایزر (sizar) بود. سایزر به دانشجویان مقطع کارشناسی اطلاق می‌شود که با دریافت حقوق اندکی، کارهای سطح‌پایین را انجام می‌دهند. نیوتون نه تنها پیشخدمت بود، بلکه اتاق دانشجویان دیگر را هم نگهبانی می‌کرد.

۶- نیوتون اعتقاد بسیار قوی و البته وسواس زیادی به کتاب مقدس داشت. او کتاب مقدس را به عمیق‌ترین شکل مطالعه کرد و حتی درباره‌ی مذهب، بیشتر از علم و ریاضیات، مطلب نوشت.

۷- مطالعه‌ی کتاب مقدس باعث شد او برخی چیزها را پیش‌بینی کند، مثلا اینکه مسیح دقیقا در روز ۳ آوریل ۳۳ سال بعد میلاد به صلیب کشیده شده است. همچنین او پیش‌بینی کرد که قیامت تا زودتر از سال ۲۰۶۰ رخ نخواهد داد!

۸- نیوتون خود را یک گناهکار بزرگ می‌دانست. او یک لیست ۴۸ موردی از گناه‌هایش را نوشته بود که در میان آنها، «مشت زدن به خواهرش» و
«بدرفتاری با مادر و خواهرش» به چشم می‌خورد.

۹- نیوتون هرگز ازدواج نکرد. از طرفی، هیچ مدرکی دال بر اینکه او رابطه‌ی جنسی داشته، وجود ندارد.

۱۰- داستان مشهوری که می‌گوید نیوتون با سیبی که از درخت بر سرش افتاد، به قانون جاذبه‌ پی‌برد، صحت ندارد، بلکه او با دیدن سیبی که از درخت به زمین افتاد، چنین کشفی کرد و سیب هیچگاه بر سرش نخورد!

۱۱- ایزاک نیوتون به کیمیاگری، بسیار علاقه داشت. کیمیاگری، شبه‌علم مربوط به تبدیل سرب و سایر فلزات به طلا بود. ایزاک نیوتون در این رابطه، ۱۶۹ کتاب نوشت که هیچ یک از آنها در طول زندگی‌اش منتشر نشد، زیرا ساختن طلا و نقره تا سال ۱۴۰۴، جرم به حساب می‌آمد.

۱۲- نیوتون به معنای واقعی کلمه، مخفی‌کار بود. او بسیاری از یافته‌های علمی‌اش را مخفی نگه‌می‌داشت. مثلا کشفیاتش درباره‌ی اپتیک (که نور متشکل از طیفی از رنگ‌هاست) را در سال ۱۶۶۹ کشف کرده بود، اما تا زمانی که تا سال ۱۶۷۲ به عضویت آکادمی سلطنتی بریتانیا درآمد، آن را ارائه نکرد.

۱۳- به دلیل همین مخفی‌کاری، برخی از کارهای ‌مهم او مورد بحث و نزاع قرار گرفت، مثلا وقتی لابنیتس، (ریاضیدان آلمانی) اختراعش در مورد علم حساب را منتشر کرد، نیوتون مدعی شد او این روش‌ها را قبل از لایب‌نیتس کشف کرده است. به همین دلیل، امروزه اختراع علم حساب، به طور مشترک به نیوتون و لایب‌نیتس نسبت داده می‌شود.

۱۴- نیوتون به مدت یک سال، سیاستمدار بود. او در سال ۱۶۸۹، عضو پارلمان شد، اما در طول این یک سال، فقط یک جمله گفت! (از یکی کارمندان خواست تا پنجره را ببندد!).

۱۵- نیوتون در دو دوره، دچار بحران روحی و عصبی شد: یکی در سال ۱۶۷۸ که درگیر نظریه‌ی اپتیکش بود و دیگری در سال ۱۶۹۳. اگرچه نیوتون علت بحران روحی دوم خود را بی‌خوابی می‌داند، اما مورخین معتقدند که مسمومیت مواد شیمیایی و افسردگی روانی مزمن او منجر به این بحران شده است. مسمومیت با مواد شیمیایی، به دلیل کیمیاگری بود. از طرفی برخی مورخین او را مبتلا به اوتیسم یا اختلال دو قطبی می‌دانند.

۱۶- در سال ۱۶۶۵، وقتی طاعون در کمبریج شیوع پیدا کرد، نیوتون و همکلاسیانش به خانه‌ فرستاده شدند. او در این مدت، حساب را اختراع کرد.

۱۷- ایزاک نیوتون و رابرت هوک، دشمنی عجیبی با یکدیگر داشتند. هوک ادعا می‌کرد که قانون جاذبه را او کشف کرده و نیوتون، ایده‌ی او را دزدیده است. این دشمنی، حتی پس از مرگ هوک هم ادامه یافت. حتی زمانیکه نیوتون رییس آکادمی سلطنتی لندن بود، از موقعیتش برای هرچه گمنام‌کردن هوک استفاده کرد، به طوری که دستور داد تمام نقاشی‌های صورت هوک را بسوزانند.

۱۸- ایزاک نیوتون سرمایه‌گذاری عظیمی در کمپانی دریای جنوبی کرده بود که کار آن، خرید و فروش برده بود. وقتی این کمپانی، ورشکست شد، نیوتون ۲۰ هزار پوند، معادل ۳ میلیون دلار امروز (حدود ۱۰۰ میلیارد تومان امروز!) را از دست داد!

۱۹- نیوتون، گران‌ترین دندان تاریخ را دارد! یکی از دندان‌های او در سال ۱۸۱۶ در یک حراجی، حدود ۳۶۰۰ دلار فروخته شد که امروزه حدود ۳۵ هزار دلار (معادل یک میلیارد و صد میلیون) ارزش‌گذاری می‌شود. این خرید باعث شد دندان نیوتون به عنوان گران‌ترین دندان تاریخ در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود.

منبع: factslegend

زاده‌ی اردیبهشت ۶۹، دانشجوی دکترای شیمی کوانتوم محاسباتی در دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

گفتگو۵ دیدگاه

  1. جالب بود در نوع خودش مخصوصا اون بخش که میگفت وقتی طاعون اومد و نیوتن برگشت به شهر خودش تونست حساب رو درست کنه…این خودش تاثیر دانشگاهو نشون میده :))

  2. این را حل کنید جالبتره . شکل این جهان تخم مرغی شکل هستش و مرز جهان کوآزارها پوسته تخم مرغ اند حجم جهان را محاسبه و همچنین راههای فرار از این آسمان رامحاسبه کنید این خیلی جالبتره و در پیوند خوردن باعالمهای دیگ وانسانهای دیگ البته نیاز به مغز حدااقل بیست درصدی هست

  3. کریم رسولی فر از تبریز

    باسلام ضمن تبریک عید نوروز ۱۳۹۷ از بانوی ارجمند سرکار خانم ناهید ریاحی کمال تشکر را دارم
    و از مطالعه حقایق درباره نیوتن لذت بردم

  4. سلام .
    متشکرم بابت این مطلب عالی .
    نکته ای هست که لازم هست یادآوری کنم .
    در نکته ی چهارم ذکر کردید که عموی نیوتن .
    در حقیقت این دایی ایشون ( ویلیام آیسکاف ) بودند که ایده ی رفتن نیوتن به دانشگاه زو مطرح کردند .
    روز خوش .

ارسال نظر