بازنویسی مکانیک کوانتومی از اصول اولیه در اوقات فراغت!

1

پژوهشگران در مقاله‌ای توضیح داده‌اند که ساختار متصور برای مکانیک کوانتومی از کجا سرچشمه می‌گیرد. یادگیری مکانیک کوانتومی بر اساس فرضیات اولیه‌ای که توضیحی برایشان وجود نداشت، انگیزه‌ی آن‌ها برای حرکت در این مسیر بود. با دیپ‌ لوک همراه باشید…

دو دانشجو، به نام‌های جاکا لیاکنن (Jukka Liukkonen) و یوسی لینگرن (Jussi Lindgren)، یک چیز را در درس مکانیک کوانتومی دوست نداشتند؛ یوسی می‌گوید:

وقتی مکانیک کوانتومی به ما تدریس می‌شد، عناصر بنیادینی وجود داشت که به شما گفته می‌شد درست هستند و شما مجبور بودید درستی آن‌ها را بدون استدلال قبول کنید. من واقعا این موضوع را دوست نداشتم.

آ‌ن‌ها در کنار کارهای دیگر خود و در اوقات فراغتشان به این مسئله پرداخته و روشی جدید برای بیان قوانین مکانیک کوانتومی با استفاده از روش‌هایی تصادفی طراحی کردند. روش‌های تصادفی، نوعی ریاضیات‌‌اند که با شانس و احتمال سر و کار دارند.

نتایج این کار، ماه پیش در مقاله‌ای در مجله‌ی Scientific Reports منتشر شد. آن‌ها در این مقاله، چگونگی استفاده از روش‌های تصادفی برای رسیدن به انواع معادلات مکانیک کوانتومی از اصول اولیه را توضیح می‌دهند؛ چیزی که برخلاف روش معمول یادگیری مکانیک کوانتومی بر اساس اصول موضوعه و فرضیات اولیه است. جاکا لیاکنن می‌گوید:

این روش برای مدرسان و شاگردان مفید خواهد بود، زیرا درک بهتری از دلیل درستی چیزها بدست می‌دهد.

کارشناس ارشد فیزیک ذرات بنیادی از دانشگاه مازندران، علاقه‌مند به نظریه ریسمان

گفتگو۱ دیدگاه

ارسال نظر