فیزیک با طعم فوتبال: دیگر مخفیگاهی برای مدافعان تنبل وجود ندارد

2

این روزها با آغاز مهم‌ترین رویداد فوتبالی، یعنی جام جهانی ۲۰۲۲، تب فوتبال در تمام دنیا بالا گرفته و با نتایج عجیبی، مانند بازی دیروز ایران-انگلیس یا بازی امروز آرژانتین-عربستان، که در همین چند روز رقم خورده، بحث تحلیل‌ها نیز داغ شده است. بنابراین شاید بهترین فرصت باشد تا نگاهی به مقاله‌ی جالبی بیندازیم که به تازگی در مجله PRE منتشر شده و اتفاقا به تحلیل سبک بازی دفاعی در فوتبال پرداخته است. در این مقاله نظریه شبکه، با تحلیل نحوه جاگیری مدافعان فوتبال می‌تواند نشان دهد که یک تیم در حالت دفاعی تا چه حد عملکرد موفقیت‌آمیزی دارد. با دیپ لوک همراه باشید…

 مربی آلمانی فوتبال سپ هربرگر (Sepp Herberger) جمله معروفی دارد که می‌گوید:

توپ گرد است و بازی ۹۰ دقیقه؛ هر چیز دیگری نظریه محض است.

کاوش این نظریه محض، هدف آندرس چاکوما (Andrés Chacoma) و همکارانش از مؤسسه فیزیک انریکه گاویولا (Enrique Gaviola) بوده است. آن‌ها در سال ۲۰۲۰ مدلی توسعه دادند که دینامیک یک تیم فوتبال را در زمان مالکیت توپ توضیح می‌داد. اکنون آنها رفتار تیم مقابل (یعنی تیم مدافع) را مورد بررسی قرار داده‌اند و برای این کار شبکه‌هایی را بررسی نموده‌اند که زمانی شکل می‌گیرند که مدافعان، بازیکنان را در جناح حمله نشان‌گذاری می‌کنند.

جمع‌آوری و نمایش داده‌های تیم مدافع

محققان داده‌هایی را از سه بازی فوتبال حرفه‌ای مورد مطالعه قرار دادند. این داده‌ها موقعیت مکانی دقیق هر بازیکن را ثانیه به ثانیه دنبال می‌کنند. بازیکنی از تیم مدافع را، که در فاصله مشخصی از یک بازیکن تیم در حال حمله قرار داشته باشد، به عنوان مدافعی که قصد خنثی کردن حمله بازیکنان تیم حریف دارد، در نظر می‌گیرند. محققان این داده‌ها را به وسیله گراف‌های دوطرفه نشان می‌دهند. این گراف‌ها شبکه‌هایی هستند که در آنها تنها امکان اتصال بین دو بازیکن از دو تیم حریف وجود خواهد داشت (ویدئوی زیر را ببینید). در هر لحظه، هر بازیکنی از یک تیم می‌تواند به هر تعداد از بازیکنان تیم مقابل متصل باشد که عدد میانگین آن را اصطلاحا ضریب انشعاب (Branching Factor) می‌نامند و آن را با k نشان می‌دهند.

 

مدل کردن مدافعان فوتبال با سیستم جرم و فنر

چاکوما و همکارانش پی بردند همانگونه که شبکه بین پیکربندی‌های خوشه‌بندی‌شده و تکه تکه‌شده جابه‌جا می‌شود، مقادیر ضریب k بین بزرگتر از ۲ و کوچکتر از ۲ نوسان می‌کنند. فرکانس، مدت زمان و اندازه خوشه‌ها از یک قانون مقیاس‌بندی پیروی می‌نمایند. آنها سپس مدل ساده‌‌سازی‌شده‌ای را ایجاد کردند که با در نظر گرفتن مدافعان فوتبال به عنوان جرم، آمار مورد نظر را بازتولید می‌کند. این جرم فرضی توسط فنرهایی به هر یک از بازیکنان حریف و به جای پیش‌فرض خودش در زمین فوتبال متصل شده است. چاکوما ادعا می‌کند که نتایج تحقیقات او و همکارانش می‌تواند توسط مربیان فوتبال و به منظور دست یافتن به یک بینش کلی در مورد نظم‌پذیری تاکتیکی هریک از بازیکنان، هنگامی که تیم در حالت دفاعی قرار گرفته است، مورد استفاده قرار گیرد.

فوق لیسانس مخابرات-سیستم و علاقه‌مند به فیزیک به‌خصوص فیزیک کوانتوم و محاسبات کوانتومی

گفتگو۲ دیدگاه

  1. اگر توپ فوتبال ر ادر نظر بگیریم دقیقا با ضربه زدن به هر یک از مناطق از توپ توپ خصلت گردشی و یا سرعتی به خود می گیرد و اگر درست تمرین گردد توپ را به یک شبکه بندی سه بعدی می توان تقسیم کرد که مناطق این توپ باعص ضربه می گردد و این که مثلا اگر به کناره سمت راست توپ ضربه زده شود توپ حول محور عمودی به گردش به سمت چپ گردش می کند و اگر به سمت راست ضربه زده شود به سمت راست حرکت می کند بصورت چرخشی و همین امر اگر به وسط توپ ضربه شود مستقیم با سرعت حرکت می کندبدون چرخش امتحان کنبید و فرمول بندی این را می توانید بدست بیاورید

ارسال نظر