سرگردانی در دنیای فیزیک و جواب دیگری برای شعاع پروتون!

1

یکی از معماهای مهمی که در دنیای فیزیک، بحث داغی به پا کرده، معمای شعاع پروتون است. فیزیکدانان در سال ۲۰۱۰ شعاع پروتون را اندازه‌­گیری کردند که با نتایج قبلی تفاوت داشت. در آن آزمایش، الکترونِ اتم هیدروژن را با میون (Muon) جایگزین کردند و شعاع کوچک­تری بدست آوردند. از آن پس این اختلاف عددی، به معمای شعاع پروتون معروف است. جنجال‌ها در این مورد همچنان ادامه دارد. با دیپ لوک همراه باشید…

یک مسابقه‌­ی طناب‌­کشی علمی در رابطه با شعاع پروتون در حال انجام است. دانشمندان در اینکه ذرات زیر اتمی چقدر بزرگ هستند، نمی­‌توانند به توافق و اجماع برسند. اما یک اندازه‌­گیری جدید، یک کشش قوی در این مسابقه‌­ی طناب‌­کشی به نفع اینکه شعاع پروتون، کوچکتر از اندازه‌­ی فعلی است، ایجاد کرده است.

دانشمندان با آزمایش پی‌راد (PRad) و مطالعه­‌ی نحوه­‌ی پراکنده شدن الکترون­‌ها توسط پروتون‌­ها در آزمایشگاه جفرسون (Jefferson)، مقاله‌­ای منتشر کردند که شعاع پروتون را ۰.۸۳ فمتومتر اندازه‌­گیری کرده­‌اند. این شعاع ۵ درصد از شعاعی که در حال حاضر پذیرفته شده (تقریبا ۰.۸۸ فمتومتر)، کمتر است.

عدد جدید به مجموعه‌ اندازه‌­گیری‌­های قبلی اضافه می‌­شود. هر کدام از نتایج اندازه­‌گیری‌­ها به یکی از دو دسته تعلق می‌­یابد که یکی از آن­ها متعلق به عدد استاندارد و در حال حاضر پذیرفته شده و دیگری مربوط به دسته‌ی دیگر با عدد کمی کوچکتر است. نیلانگا لیاناگ (Nilanga Liyanage)، فیزیکدانی از دانشگاه ویرجینیا نتایج جدیدی که از آزمایش پی‌راد بدست آمده را در ۲۳ اکتبر در گردهمایی جامعه‌­ی فیزیک آمریکا و جامعه‌­ی فیزیک ژاپن که در هاوایی برگزار شد، ارائه کرد. او بر اساس این نتایج میگوید:

معمای شعاع پروتون پیچیده‌­تر شده است.

در این آزمایش الکترون‌­ها توسط پروتون‌­هایی پراکنده می­‌شوند که داخل گاز هیدروژن هستند. همچنین، این روش موجب بهبود نتایج آزمایشات قبلی پراکندگی الکترون و پروتون که الکترون­‌های پراکنده شده با زاوایه‌­ی پراکندگی به کوچکی ۰.۶ درجه را حبس می‌­کنند، می‌­شود. این الکترون‌­ها کمک می‌­کنند تا بیرونی‌ترین لایه‌­ی پروتون را بدست آوریم. شعاع کوچک­تری که از آزمایش پی‌راد بدست آمده، با اندازه­‌گیری‌­های قبلی پراکندگی الکترون-پروتون سازگار نیست. به هرحال محققان هشدار می‌­دهند که اینها هنوز نتایج ابتدایی‌اند و قبل از اینکه در یک مجله‌­ی علمی ارائه و صلاحیت آن توسط سایر محققان تایید شود، نیاز به تحقیق بیشتری دارند.

گذشته‌ی معمای شعاع پروتون

علاوه بر پراکندگی الکترون-پروتون، دانشمندان از دو روش دیگر نیز برای اندازه­‌گیری بزرگی پروتون استفاده می­‌کنند. یک روش که به طیف سنجی هیدروژن معروف است، به اینصورت است که از لیزر برای مطالعه‌­ی سطوح انرژی اتم هیدروژن استفاده می­‌کنند. چون هیدروژن از یک پروتون و یک الکترون تشکیل شده، سطوح انرژی اتم به بزرگی پروتون نیز وابسته است. روش دیگری که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد، مانند روش طیف‌سنجی هیدروژن است، با این تفاوت که الکترون‌­های اتم هیدروژن با یک الکترون به نسبت سنگین­‌تر، که میون نام دارد، جایگزین می‌شوند. این جایگزینی بود که برای اولین بار، جنجال‌های فراوانی را راجع به شعاع پروتون به راه انداخت. اولین اندازه­‌گیری با این روش، در سال ۲۰۱۰ در مجله Nature و با پروتونی که برخلاف انتظارات، کوچک بود، منتشر شد. اما این ذره، در سالی که اندازه‌­گیری پراکندگی الکترون-پروتون گروه A1 انجام شد، ضخیم‌­تر شد و شعاع بزرگ­تری پیدا کرد که با اندازه‌­گیری‌­های قدیمی‌تر نیز مطابقت داشت.

یک اندازه­‌گیری مشابه که در مجله­‌ی Science در سال ۲۰۱۷ چاپ شد، یک شعاع کوچک­تر را گزارش داد. آزمایش مشابهی برای یک مطالعه­‌ی دیگر انجام شد که در جولای امسال در کنفرانس بین‌­المللی فیزیک اتمی بارسلونا گزارش شد. اما شعاع بزرگتر پروتون در مطالعه­‌ی دیگری بدست آمد که در ماه می در Physical Review Letters منتشر شد.

شعاع پروتون یک ویژگی مهم طبیعت است و سردرگمی درباره­‌ی اندازه­‌ی آن، دانشمندان را از انجام سایر آزمایشات باز می­‌دارد؛ آزمایشاتی مانند بررسی نظریه­‌ی الکترودینامیک کوانتومی که راجع به چگونگی رفتار ذرات باردار و سبک توضیح می­‌دهد. در ابتدا، نگرانی­‌ها راجع به شعاع پروتون دانشمندان را به این فکر رساند که این اختلاف ممکن است وجود ذرات جدید یا رازهای دیگر فیزیک را آشکار سازد. مارکو هورباچش (Marko Horbatsch)، فیزیک­دانی در دانشگاه یورک تورنتو (York University in Toronto) می­‌گوید:

اما اکنون به نظر می‌رسد چنین توضیحاتی صحیح نباشند.

انجام آزمایشات بیشتر مانند آزمایش MUSE که قرار است به زودی در سوئیس انجام شود، می‌­تواند این اختلاف را حل کند. این آزمایش میون­‌ها را توسط پروتون­‌ها پراکنده خواهند کرد. اما فعلا بجث‌ها ادامه دارد. هورباچش می­‌گوید:

علم آنقدری که شما می­‌خواهید مردم باور کنند، محکم و دقیق نیست!

کارشناس ارشد نانوالکترونیک. علاقمند به کوانتوم و کیهان شناسی، کوچکترین و بزرگترین دنیای فیزیک.

گفتگو۱ دیدگاه

  1. برای اینکه از طراحی های یک شتاب دهنده بسیار بزرگ سرن در کشور رد شده و سیستم بهتری را تولید کنیم باید از سیستم اشعه ای استفاده کنیم که بتواند بدرون ذرات نفوذ کند و این با فیزیک کوانتوم سازگاری دارد دقیقا مثل رادار ما امواج زیر فرکانسی را تولید کرده و به سمت زیر ساختارهای اتمی ارسال می کنیم در نتیجه این عمل شما می توانید رفتار برگشتی از زیرذرات را شنود کنید و یا اینکه گیرنده هایی را طراحی کنید که رفتارهای یک ذره را که تولید امواج می کنند را مرود بررسی قرار دهید با این روش شما فقط کافی است که یک ریز حسگرهایی را طراحی کنید و طوری این ریز حسگرها را کنار هم قرار دهید که بتوانند مثلا بر روی یک فمتو زیر ذره فوکوس کند و در نتیجه این عمل شما توانایی آشکارسازی تمامی پارامترها را از نظر چگونگی رفتار اندازه رفتار فرکانس تولید شده و همچنین دیگر نیازی نیست که اینهمه فاصله را یک نوترون پیمایش کند فقط شما دستگاهی را می سازید که فرکانس تولید شده از یک ذره ای که در یک سیستم زیر رشته نانو ریسمانی دارد مورد بررسی قرار دهد و پس از آشکارسازی در حد ۱۰^–۲۴ توانایی دیدن و حتی بیشتر داشته باشید ما بجای اینکه شتابدهنده بسازیم می توانیم فقط نانو حسگرهایی بسازیم که رفتار هسته های کوانتومی ابر ریسمانی را شنود کرده و در نتیجه بتوانید بدون اینکه اینهمه هزینه را داشته باشیم فقط یک سیستم شنود و دیداری داشته باشیم که توانایی آشکارسازی زیر ابر ریسمانها را داشته باشد
    شتابدهنده سرن یک ذره را فقط شتاب داده و منتظر این هستند که ذره شکافته شود ولی ما بجای اینکه ذره را بشکافیم ذره را شنود می کنیم و دقیقا مثل رادار واکاوی می کنیم می دانیم که ذره دارای فرکانس است و در نتیجه چون حرکت دارد می توانیم جزء به جزء زیر ساختارها را بوسیله حسگرهای شنود سیستم رفتارشناسی ذره آشکار ساز ذرات را جزء به جزء مرد بررسی قرار دهیم و بجای صرف هزینه های شتابدهنده ای چون سرن ما فقط ذرات را مثل رادارهای شنود مورد شناسایی پارامترهای شنود قرار می دهیم و داخل ذره را با ین روش ببینیم و بهتر به درون هسته و سیستم ابر ریسمانی درون اتم پی ببریم ابتدا با فوکوس بر روی فرکانسی که هر ذره زیر ساختاری دارد مثلا با ۱۰^-۱۲ منظورم این است که حسگرهای زیر ساختاری را دقیقا روی فرکانسی که از زیر ذره دارد ۱۰^-۱۲ متر فرکانسی فدکوس می کنید یعنی ۱۰^-۱۲ متر ما فرکانس را شنود و دیداری به حسگر توانایی آشکارسازی میدهیم هر چه قدرت و میزان آشکار سازی یعنی بزرگنمایی اماواج دریافتی بیشتر باشد دید بهتری از زیر ذرات داربم و با این روش شما بجای اینکه یک ذره ر ا با ذسرعت های زیاد بشکافید درون ذره را و عوامل تشکیل دهنده ذره ر بوسیله دیدن از راه حسگرهای دیداری می بینید

ارسال نظر