آلیاژ حافظه ای که می تواند ۱۰ میلیون بار خم شده و دوباره به شکل اولش بازگردد!

0

تیمی متشکل از محققان دانشگاه کیل آلمان و دانشگاه مریلند آمریکا،  آلیاژ جدیدی ساختند که می تواند ۱۰ میلیون بار خم شده و دوباره به شکل اولیه اش بازگردد، با دیپ لوک همراه باشید…

آلیاژ حافظه ای که می تواند ۱۰ میلیون بار خم شده و دوباره به شکل اولش بازگردد!

نام جالب این آلیاژ برگرفته از ویژگی منحصربفردش در خم شدن و بازگشت دوباره به شکل اولیه اش است. گویا این آلیاژ، شکل اولیه اش را در حافظه اش ثبت کرده است! در مقاله ای که در ژورنال Science چاپ شد، محققان چگونگی ساخت این آلیاژ و کاربردهای بسیار گسترده ی آن را تشریح کردند. شکل چنین فلزاتی با خم کردن فیزیکی یا گرم کردن تغییر می کند. تا کنون چنین آلیاژی که بتواند پس از ۱۰ میلیون بار خم شدن به شکل اولیه اش بازگردد، ساخته نشده بود. دانشمندان علاقمندند حتی این تعداد دفعات را بیشتر کنند، چرا که افزایش دفعات خم شدن، باعث افزایش دوام دستگاه ها خواهد شد. یکی از کاربردهای جالب چنین ماده ای، ساخت دریچه ی مصنوعی آئورت قلب است، بنابراین این ماده می تواند کمک بسیاری به سلامتی انسان ها کند. این ماده همچنین می تواند جایگزین مناسبی برای مایعات دستگاه های خنک کننده باشد.

آلیاژ شکل حافظه_دیپ لوک

محققان این تیم اذعان کردند که در یافتن چنین ماده ی جالبی، شانس بسیار با آن ها یار بود! آنها مخلوط های بسیاری را امتحان کردند و برای ساخت این آلیاژ نهایی، آنها اندکی کبالت را به یک آلیاژ قبلاً ساخته شده از نیکل، مس و تیتانیوم افزودند. آلیاژ بدست آمده در همان آزمایش های اولیه، آنها را شگفت زده کرد. از آنجایی که نه چنین آلیاژی و نه دستگاهی برای آزمودن دوام آن، تا کنون ساخته نشده بود، آنها مجبور بودند تنها با دو نوع دستگاه آزمایشی موجود کنار بیایند: یک دستگاه که ماده را مدام خم کرده و سپس بسرعت  آزاد می کرد و دستگاه دیگری برای گرم کردن و سردکردن. هر دو نوع این آزمون ها هفته ها تکرار شد تا تعداد دفعات خم کردن به ۱۰ میلیون بار رسید!

هنوز کاملاً معلوم نیست چرا این آلیاژ جدید چنین ویژگی های جالبی در مورد خم شدن از خود نشان می دهد، اما محققان حدس می زنند که آلیاژ حافظه، احتمالا این کار را با قابلیت تغییر از یک شکل کریستالی به شکل دیگر انجام می دهد. بنابراین برای بازگشت به حالت اولیه اش، نیازی به گذشتن از سدهای ملکولی ندارد!

منبع: phys.org

خبرنامه ی ایمیلی دیپ لوک: تازه ترین مقالات هرشب ساعت ۲۱ در ایمیل شما : ایمیل خود را در فیلد زیر وارد کنید [wysija_form id=”1″]

 

به نظر شما این ماده ی جالب چه کاربردهای دیگری می تواند داشته باشد؟
نگاه عمیق تر

دکترای شیمی کوانتومی/فیزیک اتمی از دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

ارسال نظر