معرفی بهترین کتاب‌های کوانتومی برای عاشقان کوانتوم!

60

دنیای کوانتوم، سرشار از هیجان، شگفتی و البته چالش است. فهم ما از این نظریه‌، کامل نمی‌شود، از مبتدی‌ترین انسان‌های این حوزه تا باهوش‌ترین دانشمندانی که بنیان‌گذاران آن بوده‌اند، هیچگاه از مطالعه‌ی بیشتر در مورد آن، بی‌نیاز نشده‌اند، درست همانطور که نیلز بور، یکی از نوابغ کوانتومی می‌گوید: «اگر کسی گفت فیزیک کوانتوم را فهمیده، پس چیزی نفهمیده است». در این پست، بهترین کتاب‌های کوانتومی را از سطح مبتدی تا پیشرفته برای شما معرفی خواهیم کرد. مثل همیشه با دیپ لوک همراه باشید…

اکثر ما مَثل معروف گربه سیاه (Black cat analogy) را شنیده‌ایم، مثلی که معمولا برای مشخص کردن تفاوت موضوعاتی مانند فلسفه، متافیزیک، الهیات و علم به کار می‌رود. برخی فیزیک کوانتومی را هم، مانند جستجوی فرد نابینایی می‌دانند که در یک اتاق تاریک به دنبال گربه‌ی سیاهی است که آنجا وجود ندارد البته اینجا، نماد گربه دقیقا به آزمایش معروف گربه شرودینگر در دنیای کوانتوم اشاره می‌کند. چرا که در این آزمایش، تا جعبه را باز نکنیم، نمی‌توانیم از وضعیت گربه درون آن، آگاه شویم.

بسیاری از کاربران دیپ لوک، هم از طریق کامنت‌ها و هم ازطریق ایمیل، درخواست معرفی بهترین کتاب های کوانتومی را کرده بودند. همان اندازه که کتاب خوب می‌تواند بر خرد خواننده بیفزاید، کتاب بد نیز می‌تواند جهالت خواننده‌ را فزونی ببخشد، بنابراین معرفی کتاب، مسولیت مهمی بر دوش معرفی‌کنندگان می‌گذارد. از این رو، سعی کردیم با صرف زمان بیشتر، لیست استاندارتری از بهترین کتاب های کوانتومی معرفی کنیم. از آنجایی که در دیپ لوک، تمرکز ما بیان مفاهیم کوانتومی به ساده‌ترین زبان ممکن است، در این لیست نیز بیشتر، کتاب های به زبان ساده مورد توجه قرار گرفته‌اند. در تهیه این لیست، از سایت‌های معتبری چون فوربس، فیوچریسم و گاردین نیز کمک گرفته شده است. اکثر کتاب‌های این لیست، در دانلودکده‌ی دیپ لوک قرار گرفته‌اند که عنوان آنها به دانلودکده، لینک شده و می‌توانید آنها را دانلود کنید.

فیزیک کوانتومی: راهنمای مبتدیان

۱- فیزیک کوانتومی: راهنمای مبتدیان (نوشته‌ی: Alastair Ray)

این کتاب، مطالعه فیزیک کوانتومی را به کمک توصیف کاربردهای مختلف آن در زندگی روزمره، ساده می‌کند. کتاب فیزیک کوانتومی: راهنمای مبتدیان که توسط آلستیر رای نوشته شده، نشان می‌دهد چگونه به کمک فیزیک کوانتومی می‌توان سازوکار کامپیوترها، رسانایی فلزات و عملکرد نیروگاه‌های برق را توضیح داد. این کتاب با این فرض نوشته شده که خواننده، هیچ دانش ریاضی در حوزه کوانتومی ندارد و به همین دلیل، به صورتی نوشته شده که مکانیک کوانتومی را از اصول بنیادی تا کاربردهای پیشرفته‌اش، قدم به قدم توضیح می‌دهد. رای سردبیر مجله معتبر European Journal of Physics و نویسنده کتاب «مکانیک کوانتومی و فیزیک کوانتومی: خیال یا واقعیت» است.

دانلود کتاب راهنمای تصویری نظریه کوانتوم

این راهنمای تصویری و قدم به قدم، معمای دوگانگی موج-ذره را مرور کرده و همچنین روی دو مورد از مشهورترین سوالات برخواسته از تفسیر کپنهاگی بور تمرکز می‌کند. آزمایش مشهور گربه شرودینگر و پارادوکس EPR هم در این کتاب، پوشش داده شده‌اند. این کتاب ۱۷۵ صفحه‌ای توسط جی پی مک اوی نوشته شده، دانشمندی که حالا به عنوان یک روزنامه‌نگار علمی فعالیت می‌کند. او همچنین نویسنده کتاب «معرفی استیون هاوکینگ» است. اسکار زارت که به عنوان یکی از بهترین گرافیست‌ها شناخته می‌شود، گرافیک‌های این کتاب را طراحی کرده است.

کتاب فیزیک کوانتومی راهنمای مبهوتان نوشته جیم الخلیلی

۳- کوانتوم: راهنمای مبهوتان (نوشته جیم الخلیلی)

این کتاب، راهنمایی مختصر و مفید در مورد علم کوانتوم و برای آن دسته از افرادی است که هیچ تجربه علمی قبلی نداشته‌اند. این کتاب ۲۸۰ صفحه‌ای با لحنی مکالمه‌ای و گرافیک‌های زیبا به درک بهتر خواننده از مکانیک کوانتومی کمک می‌کند. این کتاب توسط دکتر جیم الخلیلی (فیزیکدان نظری دانشگاه سری انگلیس) نوشته شده که قبلا کتاب «سیاهچاله‌ها، کرمچاله‌ها و مکانیک زمان» را نیز نگاشته است.

فیزیک کوانتوم برای نوآموزان تنبل

این کتاب، راهنمایی مختصر برای مرور موضوعاتی است که به زندگی روزمره مرتبط‌‌اند؛ از معادلات و کاربردهایشان تا نظریه‌ی پراکندگی و نمادهای برداری، اندازه حرکت زاویه‌ای و بنیان‌های فیزیک کوانتومی. این کتاب توسط استیون هولزنر نوشته شده که بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده است. وی عضو موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) و همچنین دانشگاه کورنل بوده است.

فیزیک مدرن فیزیک کوانتومی اتم‌ها، جامدات و هسته‌ها

۵-فیزیک مدرن فیزیک کوانتومی اتم‌ها، جامدات و هسته‌ها (نوشته‌ی Robert L. Sproull)

این کتاب، مقدمه‌ای درباره‌ی مفاهیم و روش‌های فیزیک کوانتومی است که با خواندن آن، دانشجویان درک خوبی از فیزیک هسته‌ای، اتمی، ملکولی و حالت جامد پیدا خواهند کرد. این کتاب، به کمک تصاویر و تمرینات، به سوالات جالب و مهمی از جمله «چه چیزی ماده را کنار هم نگه می‌دارد؟» و «الکترون‌ها چگونه داخل جامدات حرکت می‌کنند؟» پاسخ می‌دهد.

کتاب نسبیت و فیزیک کوانتومی برای مبتدیان

۶- نسبیت و فیزیک کوانتومی برای مبتدیان (نوشته‌ی Steven Manly)

این کتاب، به بسیاری از مفاهیمی که موجب انقلاب علمی شده‌اند، نیم نگاهی انداخته است. این در حالیست که نظریه‌‌های مهم نسبیت و فیزیک کوانتومی، نه به خاطر نیازمندی بشر، بلکه در راستای پاسخ به سوالات و تجریبات او متولد شدند. استیون منلی،نویسنده این کتاب ۱۴۴ صفحه‌ای که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، در سال ۲۰۰۷ موفق به دریافت جایزه بهترین تدریس از انجمن معلمان آمریکا شد. او در حال حاضر، استاد دانشگاه روچستر است. طراح تصاویر این کتاب نیز، فورنیر است که لیسانس هنر و طراحی از دانشگاه ماساچوست دارد.

شش قطعه پازل مکانیک کوانتومی

۷- شش قطعه پازل مکانیک کوانتومی: دوره اول در فیزیک کوانتومی (نوشته‌ی Valerio Scarani)

این کتاب، ساختار اتم‌ها و ملکول‌ها، ویژگی‌های جامدات و باغ وحش ذرات زیراتمی را مرور کرده و با توضیح و مثال‌ها، به خواننده کمک می‌کند تا تله پورت و نقض نامساوی‌های بل را درک کند. این کتاب توسط والریو اسکارانی نوشته شده که علاوه بر استادی در دانشگاه ملی سنگاپور، در مرکز تکنولوژی‌های کوانتومی نیز در حال پژوهش است. او نویسنده‌ی کتاب «فیزیک کوانتومی: نخستین رویارویی: تداخل، درهم تنیدگی و واقعیت» است.

کتاب فیزیک کوانتومی راهنمای مبتدیان برای عجیب‌ترین نظریات فیزیک

۸- فیزیک کوانتومی: راهنمای مبتدیان برای عجیب‌ترین نظریات فیزیک (نوشته‌ی Jared Hendricks)

این کتاب،‌ بیشتر به زمینه‌ی تاریخی فیزیک کوانتومی می‌پردازد و درباره‌ی دانشمندان مهم این نظریه مانند اروین شرودینگر، نیلز بور و آلبرت اینشتین صحبت می‌کند. این کتاب در مورد محبوب‌ترین موضوعات فیزیک کوانتومی مانند دوگانگی موج-ذره و نظریه اتحاد فیزیک بحث می‌کند. این کتاب ۸۶ صفحه‌ای، توسط جرید هندیریکس نوشته شده که کتاب «نجوم برای مبتدیان» را نیز نگاشته است.

کتاب فیزیک کوانتومی رویکردی بنیادی به فیزیک مدرن

۹- فیزیک کوانتوم: رویکردی بنیادی به فیزیک مدرن (نوشته‌ی John Townsend)

این کتاب، نگاهی مدرن به فیزیک کوانتوم دارد و در واقع یک کتاب درسی است. درس‌های این کتاب درسی، با آزمایش‌هایی در ساده‌ترین و کوچکترین شکل آغاز می‌شود: یک اتم تنها و یک فوتون تنها. در این کتاب، مکانیک موجی به تدریج به خواننده معرفی می‌شوذ و کاربردهای مکانیک کوانتومی در حوزه‌ی حالت جامد، فیزیک هسته‌ای و فیزیک ذرات را بیان می‌کند. این کتاب نوشته‌ی دکتر جان تاوزند است که در نوشتن ۲۷ عنوان کتاب پرفروش‌، همکاری داشته است. او یک روانشناس و مشاور تجاری نیز است.

دانلود کتاب چگونه فیزیک کوانتومی را به سگ خود بیاموزید؟

این کتاب سرگرم کننده، ماجراهای امی، سگ استاد چاد ارزل است. در این کتاب دکتر ارزل سعی می‌کند فیزیک کوانتومی را در زندگی روزمره سگش به‌کار گیرد. امی درباره مواقعی که می‌تواند از فیزیک کوانتومی استفاده کند، از صاحبش سوال می‌کند، مثلا او می‌پرسد آیا می‌تواند از تونل زنی کوانتومی برای گذشتن از حصار همسایه و تعقیب حیوانات دیگر استفاده کند؟ چاد ارزل، دانشیار دانشگاه نیویورک و نویسنده‌ی کتاب‌های مشهور دیگری مانند «اورکا! دانشمند درون خود را پیدا کنید» و «چگونه نسبیت را به سگ خود بیاموزید» است.

کتاب دنیای کوانتومی فیزیک کوانتومی برای همه

۱۱- دنیای کوانتومی: فیزیک کوانتومی برای همه (نوشته‌ی Kenneth W. Ford)

این کتاب، از ریاضی و مقایسه برای ساده‌کردن فیزیک کوانتومی در هر ذهنی استفاده می‌کند و به ویژه برای افرادی که در فیزیک کوانتومی، مبتدی هستند، ساده و سرراست است. این کتاب همچنین سرگذشت مردان و زنانی که مکانیک کوانتومی را کشف کرده و توسعه دادند، شرح می‌دهد. فورد و گلداستاین، ذرات و برهمکنش آنها را به شیوه‌ی جالبی توضیح می‌دهند.

کتاب الفبای فیزیک: یک راهنمای بسیار مختصر

این کتاب کاملا روی پیدایش مبانی فیزیک و نظریات بنیادی آن تمرکز می‌کند و زمانی که لازم است از عبارات ریاضی استفاده می‌کند. الفبای فیزیک، یک تصویر بزرگ از جهان فیزیکی را به خواننده نشان داده و مطالعه‌ی فیزیک را برای هر کسی، راحت می‌کند. این راهنما، مطالعه‌ی مفاهیم کوانتومی را برای دانشجویان و حتی متخصصان راحت می‌کند.

کتاب فیزیک کوانتومی برای مبتدیان مکانیک کوانتومی و نظریه کوانتومی

۱۳- فیزیک کوانتومی برای مبتدیان: مکانیک کوانتومی و نظریه کوانتومی (نوشته‌ی Jason Stephenson)

این کتاب، راهنمای مختصری است که اطلاعات و معادلات کوانتومی مهمی را در خود گنجانده است. در این کتاب به جای تمرکز روی شالوده‌های فیزیک کوانتومی، آن را به طور منظم و سامان‌دهی شده، توضیح می‌دهد. جیسون به مرور پیشرفت‌های جدید می‌پردازد تا دانش ما را درباره‌ی جهان اطرافمان بیشتر کند.

کتاب 101 سوال کوانتومی چیزی که نیاز دارید در مورد جهانی که نمی‌توانید ببینید، بدانید

۱۴- ۱۰۱ سوال کوانتومی: چیزی که نیاز دارید در مورد جهانی که نمی‌توانید ببینید، بدانید (نوشته‌ی Kenneth Ford)

این کتاب تلاش می‌کند سوالات کوانتومی رایج را به اختصار و به زبان ساده به خوانندگان بفهماند و به این منظور از مفاهیم بنیادی، کمک می‌گیرد. این کتاب همه چیز از کوارک‌ها تا جهش‌های کوانتومی تا لیزرها و ابررساناها را پوشش می‌دهد. نقطه قوت این کتاب، تعدد مفاهیمی است که توضیح داده می‌شوند.

کتاب مکانیک کوانتومی راهنمای خودآموز

۱۵- مکانیک کوانتومی: راهنمای خودآموز (نوشته‌ی David McMahon)

این کتاب یک راهنمای کامل برای هر کسی است که می‌خواهد مطالب بیشتری در مورد فیزیک کوانتومی بیاموزد. این کتاب به شما اجازه می‌دهد تا جوهره‌ی فیزیک کوانتومی را با سرعت و به روش خود بیاموزید. این راهنما، از مفاهیم ساده شروع کرده و قدم به قدم وارد مسائل عمیق‌تر می‌شود. این کتاب، درک مفاهیمی مانند فضای حالت، اندازه حرکت زاویه‌ای و نظریه پراکندگی را برای خواننده، راحت‌تر می‌کند.

عدم قطعیت: اینشتین، هایزنبرگ، بور و مبارزه برای روح علم

۱۶- عدم قطعیت (نوشته‌ی David Lindley)

یکی از رویکردهای رایج برای توضیح فیزیک کوانتومی، نگاه کردن به آن و شخصیت‌های بنیان‌گذار آن، به شیوه‌ی تاریخی است. این کتاب، یک مثال مختصر و مفید درباره‌ی ریشه‌ی اصل عدم قطعیت هایزنبرگ بوده و بسیاری از بحث‌های آلبرت اینشتین و نیلز بور را در مورد بنیان‌های فلسفی نظریه کوانتومی پوشش داده است. این کتاب، اندکی بیشتر از دوره‌ی «مکانیک کوانتومی قدیم» را پوشش می‌دهد و بیشتر روی سال‌های بین مدل اتمی بور در سال ۱۹۱۳ و مکانیک کوانتومی مدرن در سال ۱۹۲۷ تمرکز کرده است.

این کتاب، مفهوم درهم تنیدگی را از ابتدا و با جزییات توضیح داده و توسعه‌ی آن را تا دهه‌ی ۱۹۷۰ و نخستین آزمایش‌های درهم‌تنیدگی، پوشش می‌دهد. گیلدر، کتابش را به صورت مکالمه‌ی بین شخصیت‌های کلیدی و با دیالوگ‌هایی که از نامه‌ها و سایر دست‌نوشته‌هایشان بدست آمده، توضیح می‌دهد.

این کتاب، رویکردی علمی-ژورنالی به توسعه‌ی مکانیک کوانتومی داشته و مبتنی بر مصاحبه‌های گسترده‌ با بنیان‌گذاران باقی‌مانده‌ی نظریه‌ی کوانتومی و همکاران آنهاست. از طرفی این کتاب بر نقش کلیدی آزمایش‌هایی مانند مشاهدات پرتوی کیهانی که اغلب نادیده گرفته می‌شود، تاکید می‌کند.

معمای بی نهایت

این کتاب، رویکردی تاریخی به توسعه مدل استاندارد، QED، اتحاد نیروهای الکترومغناطیس و ضعیف و مکانیزم -هیگز برای جرم‌دار کردن ذرات دارد. از طرفی، بسیاری از گام‌های اشتباه و فرصت‌های از دست رفته‌ی در طول مسیر توسعه مکانیک کوانتومی در این کتاب، با جزییات توضیح داده می‌شود و از این نظر، بسیار جالب و جذاب است.

همانطور که از نامش پیداست، کتاب ارزشمندی است که به نقش ضدفرهنگ و تفکر جدید در پیدایش جرقه‌‌های علاقمندی مجدد به بنیان‌های کوانتومی می‌پردازد. تفکر هیپی در دهه‌ی ۱۹۸۰ متولد شد.

 

کتاب نظریه تقریبا همه چیز

کتابی که توضیح می‌دهد فیزیک کوانتومی، چگونه کار می‌کند. این کتاب، یک بررسی مختصر در مورد مدل استاندارد فیزیک ذرات است: مجموعه‌ای از ذرات و نیروهایی که هر چیزی که ما در فیزیک می‌شناسیم، می‌سازند.

۲۲- رقص فوتون‌ها (نوشته‌ی Anton Zeilinger)

یک بررسی عالی در مورد درهم تنیدگی در حوزه‌ی اپتیک کوانتومی است. زیلینگر یک شخصیت علمی برجسته در این زمینه است (معمولا نام او همیشه به عنوان نامزد جایزه نوبل بعدی فیزیک در میان حدس و گمان‌ها به چشم می‌خورد). این کتاب از آن جهت بسیار جذاب است که خواننده با نگاه کردن به داده‌های واقعی می‌تواند همبستگی‌های شبح‌وار درهم تنیدگی را از اندازه‌گیری‌ فوتون‌های قطبیده مشاهده کند.

الکترودینامیک کوانتومی نظریه شگفت انگیز نور و ماده اثر فاینمن

۲۳- الکترودینامیک کوانتومی، نظریه شگفت‌انگیز نور و ماده نوشته ریچارد فاینمن

نمی‌توان در مورد بهترین کتاب‌های کوانتومی صحبت کرد و در مورد لکچرهای نابغه‌ی کاریزماتیک کوانتومی، یعنی ریچارد فاینمن چیزی نگفت. کتاب QED مجموعه‌ای از لکچرهای فاینمن در اوایل دهه ۱۹۸۰ است. این کتاب، یکی از بهترین توضیحاتی است که می‌توانید در مورد الکترودینامیک کوانتومی پیدا کنید که توسط یکی از بنیا‌ن‌گذاران آن نوشته شده است. شهرت فاینمن، به اندازه‌ی کافی زیاد است و نیازی به توضیح بیشتر در مورد نویسنده و سوابقش نیست!

کتاب مکانیک کوانتومی: حداقل پیش‌نیاز نظری

این کتاب، مبتنی بر تجربیات چندساله ساسکیند در تدریس است. اگرچه این کتاب، معادلات زیادی دارد، اما ساسکیند آن‌ها را به سادگی هر چه تمام‌تر توضیح می‌دهد.

۲۵- چالش‌های کوانتوم (نوشته‌ی George Greenstein و Arthur Zajonc)

این کتاب، ایده‌های خوبی درباره استفاده از ریاضی دارد (مثلا محاسبات صریح‌تر نسبت به ساسکیند و فریدمن) و آزمایش‌های اپتیک کوانتومی را به طور عالی مرور می‌کند. شما می‌توانید تمام واقعیت‌های عجیب درباره فوتون‌ها و درهم تنیدگی را لمس کنید.

کتاب معمای کوانتوم: ملاقات فیزیک و آگاهی

یکی از ایده‌هایی که اوایل انقلاب کوانتومی، مطرح شد، این بود که اندازه‌گیری کوانتومی به یک مشاهده‌گر آگاه نیاز دارد. این ایده، بسیار مبهم است به گونه‌ای که نمی‌شود در مورد آن، کار علمی کرد و در واقع از فیزیک واقعی، بسیار دور است، اما برخی از هیپی‌ها (که در بالا هم کتابی در مورد آنها معرفی کردیم) از این ایده استفاده کردند. این امر موجب شد برخی از دانشمندان، کتاب‌های غیرعلمی در مورد نقش آگاهی در فیزیک کوانتومی بنویسند، اما این کتاب، یکی از چند کتاب خوبی است که در مورد آگاهی و کوانتوم نوشته شده است.

کتاب تجاوز از چمن اینشتین

این کتاب در مورد موضوعات جنجالی و انتزاعی که فراسوی فیزیک کوانتومی عادی قرار می‌گیرند (مانند کوانتوم سیاهچاله‌ها)، صحبت می‌کند. اگرچه این کتاب، مفاهیم سنگینی دارد، اما جذابیت آنها، اشتیاق خواننده را برای مطالعه ادامه کتاب، بیشتر می‌کند.

این لیست ۲۷ موردی بهترین کتاب های کوانتومی می‌تواند از شما یک متخصص کوانتومی بسازد و امیدواریم از مطالعه آنها، شیرینی دنیای کوانتوم را بیش از پیش بچشید. اکثر این کتاب ها توسط دانشمندان شاخص و برجسته نوشته شده که خود به طور تخصصی در این زمینه ها فعالیت می‌کنند، اما واقعیت این است که بهترین کتاب های کوانتومی به لیست بالا محدود نمی‌شود، کتابهای بسیار زیادی در زمینه مکانیک کوانتومی منتشر شده‌اند که به علت محدودیت، در لیست بالا دیده نمی‌شوند، بنابراین اگر کتاب مفیدی در زمینه کوانتوم مطالعه کرده‌ و آن را در لیست بالا ندیده‌اید، آن را در بخش دیدگاه‌ها با دیپ لوکی‌ها به اشتراک بگذارید.

زاده‌ی اردیبهشت ۶۹، دانشجوی دکترای شیمی کوانتوم محاسباتی در دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

گفتگو۶۰ دیدگاه

  1. با سلام. من تصمیم دارم کتاب عصر درهم تنیدگی را ترجمه کنم بنظرم ترجمه فارسی ان برای دانشجویان بسیار مورد نیاز است. اگر کسی از دوستان تمایل به همکاری دارند بسیار خوشحال میشوم که از طریق ایمیل به من اطلاع دهند .

    • درود
      براتون آرزوی موفقیت دارم ، اگه دیپ لوک با مدیریت خودش در این زمینه قدم جلو بذاره خیلی عالیه ، البته زحمات دیپ لوک شایسته تقدیر و تشکر هست ، اما این هم یک پیشنهاد از جانب طرفدار شما بود. ممنون

  2. سلام کتاب quantum challenge کتاب خوبیه، کاش یکی پیدا می شد ترجمش کنه.
    نوشته ی Arthur Zajonc and George Greenstein

      • سلام و خسته نباشید
        در همین مبحث کوانتوم، کتابی هست که نوشته خود نیلز بور باشه؟! کتابهایی که در این قسمت دیدم توسط نویسندگان دیگه‌ای نوشته شدن
        ممنون میشم راهنمایی کنید

      • ممنون خانم دکتر بابت اطلاع رسانی
        ببخشید کتابی در مورد دور نوردی کوانتومی که در ایران ترجمه شده باشد وجود دارد

  3. مهدی حمزه پور

    سلام وعرض ادب وتشکرازمطالب مفیدتان.کتاب “درآمدی بررهبری کوانتومی” اثرحقیر(دکترمهدی حمزه پورعضوهیات علمی دانشگاه امام صادق(ع ) امروز به چاپ رسید.ان شالله درفرصت اولیه به معرفی تفصیلی آن خواهم پرداخت.

  4. سلام
    کتاب کوانتوم و چالش های آن(quantum challenge)
    براستی یکی از پخته ترین کتابهایی ست که در ایران پیرامون کوانتوم چاپ شده

    پیشنهاد میکنم حتما دوستان مطالعه کنند

  5. سلام
    ببخشید کتابQuantum A Guide For The Perplexed ترجمه شده اگر ترجمه شده با چه اسمی توی بازار هست؟

    • سپاسگزارم. البته در همین پست، چند کتاب ، نسبیت رو هم دربرمیگرفتند، اما برای مطالعه‌ی بیشتر و عمیق‌تر می‌تونید کتاب‌های زیر رو مطالعه بفرمایید:
      Relativity: The Special and the General Theory نوشته آلبرت اینشتین
      Introducing Einstein’s Relativity نوشته‌ی Ray D’Inverno
      Spacetime and Geometry: An Introduction to General Relativity نوشته‌ی Sean M. Carroll
      A first course in general relativity نوشته‌ی Bernard F. Schutz
      البته توجه کنید که من کتاب‌های نسبیت عام رو معرفی کردم، اما نسبیت خاص هم کتاب‌های خودش رو داره. همچنین سطح کتاب‌ها هم میتونه مبتدی یا تخصصی باشه.

      • سلام خانم ریاحی اسم این کتابهایی که نوشتید را به فارسی ترجمه شدن؟؟؟ و نمیشه به فارسی اسم این کتابها را بنویسید ؟؟؟؟ اگه اسم این کتابها را به فارسی بگیم کتاب فروش میفهمه چه کتابی به ما بده؟؟؟

  6. وقت بخیر،عذرمیخوام دنبال یک کتاب میگردم که فیزیک رو از ابتدا تا زمان حال توضیح داده باشه یعنی کامل باشه و همه نظریه ها رو درون خودش داشته باشه هرچندمختصر که دیگه نیازبه کتابهای دیگه نداشته باشم… متشکرم

  7. سلام خدمت همه عزیزان زحمت کش دیپ لوکی

    کارتون واقعا عالیه ، دست مریزاد
    من که خودم با زحمت های شما با این مبانی اشنا شدم و جواب بسیاری از سوالاتم رو اینجا پیدا کردم

    تشکر از لطف همه شما عزیزان

    پیشنهادی هم دارم که اگه ترجمه کتاب ها رو هم بذارید خیلی عالی میشه . مثلا خود من که تسلط به انگلیسی ندارم خیلی برام ضروریه .مچکرم

  8. کتب هایی که معرفی شدند همه خیلی مبهم هستند یعنی به هیچ وجه از ریاضیات و فیزیک پیشرفته که تمام اتفاقات رو به صورت مثالنزدنی بیان میکند استفاده نشده و بیشتر شبیه فلسفه شده
    دانشمندان که نمیشینن گوشه خونه چشماشونو ببندن فقط فکر کنن و هر چی به ذهنشون رسید بگن لطفا کتاب های علمی تری رو معرفی کنید نه کتاب داستان
    با تشکر از سایت خوبتون

    • پارسای عزیز، اگر نگاهی به کتابهایی مثل تازوند انداخته بودید، متوجه می‌شدید این کتاب‌ها ریاضیات مکانیک کوانتومی رو کاملا تفصیلی بیان می‌کنند و به همین دلیل جزو کتاب‌درسی‌ها به شمار میان

  9. پیمان بهادرانی

    سلام کتابهای جالبی معرفی شده است در این میان من خودم کتاب تارو پود جهان نوشته برایان گرین رو که سال پیش توسط اقای رف رف ترجمه شده است را مطالعه کردم و به جرات میتوانم بگم این دانشمند بزرگ به زبانی ساده سعی کرده مفاهیم رو برای همه بیان کنه و مهمتر ترجمه زیبا و قدرتمند و تخصصی این کتاب باعث شده شما دچار مشکلات در درک کتاب نگردید این کتاب توسط انتشارات اگاه به چاپ رسیده

    این کتاب در درجۀ اول برای مطالعۀ گروه وسیعی از خوانندگانی تدوین شده است که آموزش خاصی را در رشته های علمی نگذرانده اند و با این حال علاقه آن ها به درک نحوه کارکرد جهان این انگیزه را برایشان ایجاد می کند که به شناسایی برخی از مفاهیم پیچیده و بغرنج برخیزند.

    نمی توان گفت که نویسنده توانسته تمامی مسائل مربوط به زمان و مکان که از مهم ترین مباحث فیزیک نوین هستند را پوشش دهد؛ اما بر مسائلی تمرکز کرده که در درک واقعیت از منظر دانش نوین نقش محوری دارند.

  10. با عرض سلام
    بنده در حوزه روانشناسی انگیزش و توانمند سازی و هوش فعالیت می کنم . در این زمینه چندین کتاب به چاپ رسانده ام. سایت ” کلید اوج ” (kelideoj.ir)
    لطف بفرمایید کتابی که بتواند به نقش” ماهیت آگاهی کوانتومی و تبدیل شرایط کوانتومی به واقعیت فیزیکی” توضیحات علمی ارائه دهد، بنده را راهنمایی بفرمایید .
    اگر چنین کتابی هم نزد موجود شما موجود است هزینه آن را پرداخت می کنم.
    از زحمات و تلاش های علمی شما در جهت افزایش آگاهی و دانش همنوعان تشکر. خدا یارتان باشد.

  11. سلام
    لینک هاتون خیلی بده من دو تا از کتاباتونو هر ده تا رو زدم و تموم شدن
    در آخرم نتونستم دانلود کنم
    بقیه رو هم به زور دانلود کردم …

  12. بسم الله الرحمن الرحیم.سلام.خوب است.من میخوام کتابی معرفی کنین که جامع وکامل باشه ودرکل ابعادکوانتوم بحث کنه ویک دایره المعارف باشه.ویک کتابی درباره قانون ریسمان میخوام که جامع وکامل باشه.واگریک کتاب هم درباره متافیزیک معرفی کنین عالیه.ممنون.کارزیبایی ایجادکردین.تشکرومرسی.درامان خدا

  13. سلام تشکر بابت توضیحات خوب و معرفی کتاب ها ، فقط من نمیدونم آیا ترجمه شده این کتاب ها موجود هست؟ اگر هست اسمشون چیه؟ اگر هیچی بلد نباشیم و بخوایم مفهوم اصلی علم فیزیک کوانتوم رو درک کنیم و بفهمیم ،چه کتاب های ترجمه شده ای بهترین گزینه هستند؟

  14. باسلام وخداقوت من دررشته جنین شناسی تحصیل کردم وعاشق فیزیک واقعا از زحمات شما خانم بزرگواروهمکارانتون ممنونم.

  15. حمیدرضا تکلویی

    با سلام و عرض خسته نباشید به تمامی دانشمندان و دست اندرکاران برای گرداوری این اطلاعات مفید . یک سوال در رابطه با خریداری این کتاب ها داشتم . این کتاب ها را از کجا میتوان خرید ؟؟؟ من از دسته آدم هایی هستم که باید کاغذ کتاب را لمس کنم تا بفهمم . اگر میشود آدرس یا نشر فروش این کتاب ها را بگویید – ارادتمند شما * حمیدرضا تکلویی

  16. سلام خانم ریاحی خسته نباشید وقتتون بخیر کتابهایی در زمینه فیزیک کوانتوم میخوام که ترجمه نشدند…میشه معرفی کنید؟

  17. سلام،یک کتاب خود آموز کوانتوم که به نحوی عالی از ابتدای معنی کوانتوم را توضیحی واضح و روشن داده و چگونگی دو حالته بودن هر کدام و اثرات تفکر بر شکل اتمها را توضیح داده باشد معرفی کنید و چند کتاب دیگر که به ترتیب خواندن ان ها درک اولی را بهتر و یادگیری کوانتوم را تا حدی قابل درک کامل میکند را نیز معرفی کنید البته ترجمه شده در صورت امکان انتشارات چنین کتبی را هم معرفی کنید و سایتی معتبر که علاوه بر فروش اینترنت این کتب خود متخصص در این علوم است بسیار ممنون

  18. با سلام و وقت بخیر ، نسخه چاپی این کتاب ها رو ( ترجمه یا ترجمه نشده ) از کجا میتونم تهیه کنم ، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • دوست عزیز نسخه‌ی اصل چاپی این کتاب ها رو میتونید از کتابفروشی‌های تخصصی یا مثلا در نمایشگاه بین المللی کتاب پیدا کنید، با این حال، این نسخه‌های اصلی بسیار گران هستند.

  19. سلام وقتتون بخیر کدوم یکی از این هارو برای شروع پیشنهاد میکنید ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  20. سلام
    من کتاب مفیدی فقط در زمینه روند تکامل نظریه مدل های اتمی از ابتدا تا انتها میخواستم.میتونید راهنماییم کنین؟

  21. سلام.ممنون از پیامتون.

    من البته تاریخچه مدنظرم نیست.کتابی میخواستم که نظریه های مدل های اتمی رو از ابتدا با نتایج و نارسایی هاش بگه.مثلا اولین نظریه در مورد ساختار اتم دالتون بوده نتایجش این بوده و چرا رد شده و نطریه بعدی تامسون چرا رد شد نتایجش چی بود و همینطور رادرفورد و بور و شرودینگر و …یه کتاب کامل در این رابطه و مفاهیم این نظریه ها.

    • وقتی صحبت از روند تکاملی چیزی میشه، قطعا با تاریخ اون چیز سروکار داریم. در تاریخچه مدل‌های اتمی، تمام مدل‌های ارائه شده از ساده به پیچیده (یعنی همون سیر تاریخی) مرور میشه و در هر مورد انگیزهای توسعه یه مدل جدید و دلایل شکست مدل قبلی هم توضیح داده میشه. به کل این مجموعه میگن تاریخ یا روند تکامل.

  22. سلام خانوم ریاحی ببخشید میخواستم بدونم برای من که دانش آموزم و در المپیاد هم رتبه کسب کردم ولی عاشق کوانتوم شدم چه کتابی میتونه خوب باشه ممنون از وقتی که میذارین🙏

  23. سلاام و خسته نباشید خانوم ریاحی 🙂
    من از شما در خواست راهنمایی بابت این میخام ک : من رشته ام انسانی هست و کنکور دارم امسال ولی از ی جا هم فیزیک و شیمی بسیااااار علاقه مندم.در واقع تازه علاقه مند شدم.از انجا ک کوانتوم و الکترومغناطیس نیاز به سواد داره که من فقط در حد الکترون پروتون نوترون میدونم .ولی خیلی میخام ک ساختار مولکول و کوانتوم و الکترومغناطیس بدونم. الان میشه برام یک کتاب توصیه کنین ک بتونم بفهمم؟(غیر از کتب درسی مدرسه )بسیاااار فراوان سپاس و مچکککریم

    • سلام. بهترین کتاب برای یادگیری قطعا کتب درسی مدرسه هستش. به زبان ساده و با مثال و تمرین ها. از همین کتاب فیزیک دهم و یازده و دوازدهم شروع کنین و همینطور حسابان یک و دو ( حالا نمیدونم بازم این سییستم اموزشی تغییر کرده یا نه ). بعد از اینا و تا حدودی اشنایی با مفهوم حد و این چیزا برین سر چند جلدی های هالیدی. بعد از اینا به طور تخصصی کتاب های کوانتومی رو تهیه کنین( که باید عرض کنم زبان خارجیتونو تا میتونین قوی کنین چون به زبان فارسی کتاب های انچنانی نوشته یا ترجمه نشده )

  24. سلام
    ممنون از توصیحات تون
    من هیچ شناختی از فیزیک ندارم ولی هم از خواندن این مطالب خوشم می اید هم تلاش میکنم به اندازه هوشم درک کنم
    برای شروع اصلی ترین کتاب کدام است ؟

  25. درود خانم ریاحی، منهم نسبتا به تازگی به کوانتوم علاقمند شده ام. سپاس بابت مطالب مفیدی که دراختیار دوستداران قرار دادید.

  26. محمد ضیا محمدی

    باسلام واقعا عالی .
    لطفاً اگه میشه در مورد ارتعاش و انرژی از نظر نیکولا تسلا رو هم بزارید .
    ممنونم 🙏🙏🙏🙏🙏🙏

  27. سیده طیبه موسوی

    سلام بنظرتون چجوری میشه رابطه بین مولکول‌های خود هوا و نور رو با هم ادغام کردم و با اضافه کردن کردن نیتروژن مایع بتونیم در مسیر مستقیم به سمت کرات دیگر حرکت کنیم؟!

  28. سیده طیبه موسوی

    سلام بنظرتون چجوری میشه رابطه بین مولکول‌های خود هوا و نور موجود در هوا رو باهمدیگه ادغام کرد و با اضافه کردن نیتروژن مایع بتونیم مسیری مستقیم بسازیم برای حرکت به سمت کرات دیگر یا زمان؟!

  29. سیده طیبه موسوی

    سلام من علاقه مند به ساخت ماشین زمان هستم بنظرتون کدوم یک از کتابای بالا بیشتر بدردم میخوره؟!

  30. سلام خسته نباشید / کتابی برای مکانیک کوانتوم سراغ دارید که مبانیرو کامل توضیح داده باشه؟یه چیزی مثل کلپنر ولی در حیطه مکانیک کوانتوم و اینکه سطح ریاضی مورد نیازش چقدره؟

  31. سلام دکترجان خسته نباشین من رشتم هیچ ربطی به فیزیک وکوانتوم واینا نداره ولی وقتی درموردقانون جذب ونظریه ریسمان و اینجورچیزا شنیدم کنجکاوشدم درموردش مطالعه کنم تاراست ودروغش روبفهمم یااگرراسته بیشتربدونم دراین مورد ممنون میشم کتابی دراین موردبرام معرفی کنین

    • ببخشید بنده رشتم الهیاته و خیلی دوست دارم،مباحث فیزیک کوانتوم که وجود خدا رو تایید میکنن رو دربارشون مطالعه زیادی داشته باشم لطفا چند کتاب در این باره مطالعه کنید

ارسال نظر