سفر در زمان بدون هیچ تناقضی امکان‌پذیر است!

12

 با توجه به مدل سازی ریاضی ژرمین توبر (Germain Tobar) دانشجوی دانشگاه کوئینزلند (Queensland) سفر در زمان از لحاظ نظری، امکان‌پذیر است. توبر با تحقیق روی اعداد مربع به این نتیجه رسیده ‌است که بدون ایجاد پارادوکس می‌توان به گذشته سفر کرد. با دیپ لوک همراه باشید…

نتایج مطالعات توبر تحت نظارت فیزیکدان UQ دکتر فابیو کاستا (Fabio Costa) در مجله Classical and Quantum Gravity منتشر شده است. آقای توبر بیان می‌کند:

دینامیک کلاسیک می‌گوید اگر شما وضعیت یک سیستم در یک زمان خاص را بدانید، می‌توانید از کل تاریخچه سیستم مطلع شوید. این موضوع طیف گسترده‌ای از کاربردها را شامل می‌شود، از جمله امکان ارسال موشک به سیارات دیگر و مدل سازی نحوه جریان مایعات. به عنوان مثال، اگر من موقعیت و سرعت فعلی جسمی را که تحت نیروی جاذبه در حال سقوط است بدانم، می‌توانم مکان آن را در هر زمان دلخواه محاسبه کنم. با این وجود، نظریه نسبیت عام اینشتین، وجود حلقه‌های زمانی یا سفر در زمان (که یک رویداد می تواند در گذشته و آینده خودش باشد) را پیش‌بینی می‌کند  که از لحاظ نظری منجر به مطالعه دینامیک می‌شود. نظریه یکپارچه‌ای که بتواند دینامیک کلاسیک و نظریه نسبیت اینشتین را با هم سازگار کند، جام مقدس فیزیک است. اما دانش فعلی می‌گوید هر دو نظریه به صورت همزمان نمی‌توانند درست باشند. ما به عنوان فیزیکدان، می‌خواهیم بنیادی‌ترین قوانین بنیادی جهان را درک کنیم. سال‌هاست متحیرم که چگونه علم دینامیک می‌تواند مطابق پیش‌بینی‌های اینشتین باشد! آیا سفر در زمان از نظر ریاضی امکان‌پذیر است؟

 

فیزیکدانان-جوان-با-سفر-در-زمان-اعداد-را-مربع-می‌کنند
دکتر فابیو کاستا (سمت چپ) با دانشجوی کارشناسی علوم پیشرفته ژرمن توبر

آقای توبر و دکتر کاستا می گویند که آن‌ها راهی برای «مربع کردن اعداد» پیدا کرده‌اند که این محاسبات می تواند پیامدهای جذابی برای علم داشته باشد. دکتر کاستا می‌گوید:

ریاضیات بررسی می‌کند و نتایج، موارد علمی-تخیلی است. فرض کنید در تلاش برای جلوگیری از شیوع بیماری COVID-19 به زمانی در گذشته که تعداد مبتلایان کرونا، صفر است، سفر کرده‌اید. با این حال اگر از ابتلای افراد جلوگیری کردید، این امر، در وهله اول انگیزه شما را برای بازگشت و متوقف کردن بیماری همه‌گیر از بین می‌برد. این یک تناقض است؛ یک ناسازگاری که اغلب مردم را به این فکر می‌اندازد که سفر در زمان نمی‌تواند در جهان ما رخ دهد. برخی از فیزیکدانان می‌گویند این امکان وجود دارد اما از نظر منطقی پذیرش آن دشوار است؛ زیرا این امر بر آزادی ما در انجام هرگونه اقدام خودسرانه تاثیر می‌گذارد. این بدان معناست که شما می‌توانید در زمان سفر کنید، اما نمی‌توانید کاری انجام دهید که باعث ایجاد یک تناقض شود.

با این حال محققان ادعا می‌کنند کار آن‌ها نشان می‌دهد که هیچ یک از این موارد درست نیست و ممکن است وقایع بتوانند خود را تنظیم کنند تا از نظر منطقی با هر عملی که مسافر زمان انجام می‌دهد، سازگار باشند. آقای توبر در پایان بیان می‌کند:

در مثال صفر بیمار کرونا، ممکن است سعی کنید و بتوانید از ابتلای بیمار صفر جلوگیری کنید، اما با این کار شاید ویروس را گرفته و خود شما یا شخص دیگری بیمار ‌شود. مهم نیست شما چه کاری انجام داده‌اید، وقایع مهم در اطراف شما دوباره تنظیم شده و اتفاق می‌افتند. این بدان معناست که اقدامات شما مهم نیست، همه‌گیری اتفاق می‌افتد و به شما انگیزه بازگشت و متوقف کردن آن را می‌دهد. سعی کنید یک پارادوکس ایجاد کنید، رویدادها همیشه خود را تنظیم می‌کنند تا از هر گونه ناسازگاری جلوگیری شود. طیفی از  فرایندهای ریاضیاتی که ما کشف کردیم نشان می‌دهند سفر با زمان با اراده آزاد در جهان ما بدون هیچ گونه پارادوکسی، امکان‌پذیر است.

 

دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک ماده چگال علاقه‌مند به فیزیک کوانتومی، کامپیوترهای کوانتومی و ابررسانایی

گفتگو۱۲ دیدگاه

  1. بابت این مطلب جالب تشکر میکنم.
    دوست دارم بدونم بر اساس این مطلب، اگر فردی به گذشته خود سفر کنه و خودش رو در گذشته به قتل برسونه، آیا تنظیم مجدد وقایع اینطوری رخ خواهد داد که به محض کشته شدن “خود” گذشته، “خود فعلی” هم محو خواهد شد؟ و برای زنجیره حوادثی که از اون فرد ایجاد شده، مثلا فرزندی که داره، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
    مساله دیگه اینه که، دوس دارم بدونم وقتی قرار باشه چیزی با استفاده از یه مکانیزمی مانند کرم چاله به گذشته سفر کنه، پایستگی انرژی چطوری برقرار باقی میمونه؟
    فکر میکنم باید پاستگی انرژی بین دو طرف کرم چاله برقرار باشه، در نتیجه، وقتی جسمی از زمان حال وارد کرم چاله میشه، باید انرژی به اندازه انرژی اون جسم در جهان این لحظه جایگزین بشه، که مقدار کل انرژی این لحظه جهان ثابت باقی بمونه، و وقتی که جسم به گذشته رسید، باید انرژی ای معادل انرژی جسم از جهان گذشته کم بشه که مقدار کل انرژی جهان گذشته هم تغییری نکنه. لطفا اگر در مورد این جواب حدسی من نکته و اشکالی هست، راهنمایی بفرمایید. ممنونم.

    • حنانه سادات ضرابی

      با توجه به مطالب گفته شده شما با سفر در گذشته، نمی‌توانید هیچ نغییری در آن ایجاد کنید. اگر شما قصد کشتن خودتون رو داشته باشید نمی‌توانید موفق به انجام آن شوید و حتی با زدن ضربه هم حتما “خود گذشته” شما نجات پیدا می‌کند. در واقع مهم نیست هدف و اقدامات شما چیه، گذشته همان‌طور که قبلا اتفاق افتاده، رخ خواهد داد.
      درباره مساله دوم اطلاعات کافی ندارم اما بنظرم اینجا با فیزیک کوانتوم سر و کار داریم و نه با منطق؛ پس شاید پیش‌بینی‌های منطقی شما اتفاق نیوفتند.

      • یه چیزی نامفهومه..وقایع خودوشون رو تنظیم می کنند؟!!
        برای پذیرش این فرضیه سلسله نظریات و قضیه هایی رو باید بیخیال شد

        • حنانه سادات ضرابی

          نظریات که مفهومشان مشخص است، صرفا حدس‌هایی است که در آزمایشات تجربی یا محاسبات اثبات یا باطل می‌شوند؛ اما در مورد نامفهوم بودن میتونم بهتون پیشنهاد ‌کنم که متن مقاله اصلی رو مطالعه کنید تا درک بهتری پیدا کنید.

  2. در ذهن من نسبت به متن بالا سوالی ایجاد شد
    اینکه اگر شخص موفق به حضور در گذشته و تغییر اتفاقات بشه خود این اتفاق پدیده جدید و گذشته جدیدی رو تشکیل میده
    انگار هستی هر پدیده ای رو در چرخه های تکرار گیر میندازه .

  3. فاطمه راثی

    یعنی ما نمی تونیم بر گردیم و اون حالت برهم نهی رو تغیر دهیم؟!
    و اگر چیزی که آقای سعید گفته باشد امکان پذیر باشد واقعا چه اتفاقی می اوفتد

  4. ببخشید اون چیزی که درباره مربع کردن اعداد متوجه شده بودن چی بوده؟ و اگه لطف کنید یکم بیشتر توضیح بدید که چجوی از اون اعداد به این نتایج رسیدن ممنون میشم.🙏

  5. سلام به همه یه مطلبی که وجود داره در مورد گذشته نیست، بلکه در مورد آینده و حال هم هست ،حال قطعا گذشته آیندگان هست،و قطعا آینده گذشته گان، اگه نشه اتفاقاتی که در گذشته افتاده رو تغییر داد و وقایع خودشون رو تنظیم کنند پس میشه این طور تفسیر کرد که همان طور که حال ما گذشته آیندگان هست پس ما هم نمی تونیم تغییری ایجاد کنیم چون وقایع خودشون رو تنظیم می کنند تا آینده همانگونه که هست اتفاق بیوفته پس می شه گفت دنیا تنظیم شده؟

ارسال نظر