ویژه‌نامه یلدایی دیپ لوک به مناسبت یلدا: این ایده باید بمیرد

5

علم با کشف ایده‌های جدید، پیشرفت می‌کند، اما واقعا ایده‌های اندکی بدون کنار گذاشتن ایده‌های جدید، توسعه می‌یابند. در ویژه‌نامه «این ایده باید بمیرد»، به معرفی ایده‌هایی خواهیم پرداخت که باید کنار گذاشته شوند. این ویژ‌ه‌نامه برگرفته از کتابی با همین نام است که در آن از ۱۷۵ دانشمند برتر در حوزه‌های مختلف، در مورد ایده‌ای که باید بمیرد سوال می‌شود. حاصل انتخاب و ترجمه‌ی ۱۳ مقاله‌ی حوزه‌ی فیزیک و همچنین پرسیدن این سوال از فیزیکدانان برتر ایرانی، ویژ‌ه‌نامه‌ای است که می‌توانید از لینک زیر دانلود نمایید. امیدواریم دیپ لوک همراه خوبی برای شما در بلندترین شب سال باشد.

دانلود ویژه‌نامه «این ایده باید بمیرد»

دکترای شیمی کوانتومی/فیزیک اتمی از دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

گفتگو۵ دیدگاه

  1. درود بر تمامی اعضای محترم دیپ لوک
    مقالات ویژه نامه یلدایی رو خوندم و لذت بردم و گاهی روی بعضی جمله ها دقایقی به فکر فرو رفتم و بعضی مقاله ها ذهن بنده رو به جهلی که داشتم روشن ساخت و سپاسگزارم از شما .
    نکته ای رو می خوام عرض کنم که علم هیچگاه مطلق نبوده و در این سلسله مقالات با عنوان «این ایده باید بمیرد» دانشمندان هر کدام به مانند کارآگاهی، مظنون به یک جزئی از علم بوده اند و انگار از بین اجزا جزئی را مسلم و صحیح پنداشته و بر اساس آن جز دیگری رو مجرم(همان ایده ای که باید بمیرد).
    نتیجتا ایده ای که از نظر یک دانشمند مطروده، دیگری با استفاده از همون ایده نتایج دیگه ای گرفته و ایده دیگه ای رو مطرود دونسته، به چند موردش اشاره میکنم(البته ممکنه استنباط من صحیح نباشه)
    مقاله جهان با آنتروپی فوق العاده کم آغاز شد: ص بیست،«ایده اصلی ساده است،…»؛فرض می‌کنه بیشینه آنتروپی جهان نامحدود است، در تناقص با مقاله بی نهایت،که بی نهایت رو قبول ندارن
    و همینطور مقاله همگنی و منحصربفردی جهان،«اگر تورم به اندازه کافی قدرتمند باشد،…» قائل به وجود بی نهایت
    مقاله (همگنی و منحصربفردی جهان)،وجود جهان های چندگانه رو توجیه میکنه، مقاله (وحدت) اصلا به این جهان ها اعتقاد ندارم
    و چند تا دیگه که از حوصله کامنت و اثبات ش خارجه

    • چقدر ریز بینانه و با دقت

      این تذکر شما توجه من رو به نکته ای جلب کرد که با اینکه جلوی چشم بوده اما نادیده گرفته شده

      واقعا ممنونم از شما

ارسال نظر