امروز در آزمایش بزرگ بل ، یکی از بزرگترین آزمایش های کوانتومی، شما هم دعوتید!

2

این روزها با پیشرفت تکنولوژی و درهم تنیده شدن اینترنت در جوامع انسانی، آزمایش های علمی هم، رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته اند. امروز یعنی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶، یکی از بزرگترین آزمایش های کوانتومی با نام آزمایش بزرگ بل (BIG Bell Test) با استفاده از همین تکنولوژی های اینترنتی انجام می شود و شما هم می توانید در این پرژوه بزرگ علمی، شرکت کنید! با دیپ لوک همراه باشید…

امروز، آزمایش بزرگ بل (BIG Bell Test) که بخشی از یک آزمایش علمی بسیار بزرگ و جهانی است به رهبری دانشگاه گریفیث برگزار می شود. این آزمایش، قوانین فیزیک کوانتومی را آزمایش خواهد کرد. این آزمایش عظیم با شرکت بیش از ۳۰ هزار نفر از سراسر دنیا برگزار خواهد شد. شما هم می توانید با انجام دادن یک بازی ساده، یکی از شرکت کنندگان این آزمایش باشید! ویدئوی زیر، کلیپ رسمی این پروژه است:

آزمایش بزرگ بل که به کمک موسسه علوم فوتونیک (ICFO) انجام می شود، با ایده رئالیسم موضعی آلبرت اینشتین انجام خواهد شد، پدیده ای که در قلب اسرار آمیز مکانیک کوانتومی قرار دارد. در این آزمایش به اعداد تصادفی زیادی نیاز است که به کمک شرکت کنندگان زیاد این آزمایش، تولید خواهد شد. افراد می توانند به صورت داوطلب در آزمایش بزرگ بل شرکت کنند، به این افراد داوطلب، بل استر (Bellster) گفته می شود، شما هم می توانید به جمع بل استرها بپیوندید! توضیحات دانشمندان دانشگاه گریفیث را در ویدئوی زیر ببینید:

این پروژه که در ۱۲ آزمایشگاه متفاوت، انجام می شود به کمک حداقل ۳۰ هزار نفر نیاز دارد که بیت های سریالی را به تصادفی ترین شکل ممکن، تولید کنند. شرکت کنندگان می توانند از طریق یک بازی ویدئویی که به طور ویژه برای این پروژه ساخته شده، شرکت کنند. گیمرها، ترتیبی از صفر و یک ها را به تصادفی ترین شکل ممکن، تولید می کنند. این توالی صفر و یک ها با تعیین شرایط اندازه گیری در هر آزمایشگاه، آزمایش را کنترل خواهد کرد. شرکت در این بازی، محدودیت سنی ندارد!

برای شرکت در این پروژه، فقط به یک دیوایس (موبایل، تبلت یا کامپیوتر) با ارتباط اینترنتی، نیاز دارید و برای تولید بیشترین تعداد بیت ها، باید تمام مراحل بازی را بگذرانید. حالا که چند روزی است بازی محبوب کلش آف کلنز دچار اختلال شده، فرصت خوبی است تا یک گیمر علمی شوید! از طریق لینک زیر می توانید به سایت رسمی این آزمایش وارد شوید:

ورود به سایت BIG Bell Test

زاده‌ی اردیبهشت ۶۹، دانشجوی دکترای شیمی کوانتوم محاسباتی در دانشگاه شهید بهشتی، سردبیر دیپ لوک، طراح وب،گرافیک و موشن. مشتاق دیدن، فهمیدن و کشف‌ کردن رازهای شگفت‌انگیز هستی، به ویژه‌ دنیای اتم‌های سرکش.

گفتگو۲ دیدگاه

  1. دکتر کامران وفا اومده بودن پلی تکنیک.
    حرف جالبی رو در مورد مکانیک کوانتومی زدن:
    فیزیک دان ها به یک علت روی خوشی به این نظریه نشون نمیدن.
    و اون هم احتماله.

    من ادرس مطلبی رو تو دیپ لوک پیدا نکردم که اساسی بشینیم بحث فلسفه علمی-فیزیکی کنیم در مورد سرشت خلقت و برسیم به موضوع احتمالات در عالم واقع. اگر هست لطفا بفرمایین یا خانوم ریاحی زحمت بکشن مطلبی رو بزارن تا اساسی مباحثه کنیم

    و بعد بیایم ازمایش های مختلف انجام شده در سیر تکامل مکانیک کوانتوم رو در تایید احتمالاتی بودن مکانیک کوانتوم ببینیم

  2. البته عرض کنم
    جماعت ریسمانی 🙂 (نه همه فیزیکدان ها )نقدهایی به این نظریه دارن مخصوصا به بحث احتمالش و توضیحی که مکانیک کوانتوم از جهان داره و مواردی که نتونسته پاسخ بده اما ریسمان پاسخ داده

ارسال نظر